• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

تحسين النكهات

Status
Not open for further replies.
السلام عليكم جميعا
الموضوع باختصار من 3 اسابيع بطلت سجاير باستخدام ال
eGo-c4
من اسبوع قررت اعمل الليكويد بتاعي
بعد مذاكرة كل الي على النت توكلت على الله واشتريت
pg
vg
flavors

ولكل واحد من الي فاتو دول موضوع مستقل ممكن الرجوع اليه
المهم انا كنت عاوز اسأل الخبراء وخاصة الدكتور حسام الي غايب عنا له مدة والاستاذ طلحاوي والناس القديمة الخبرة
النكهه انا ملاحظ انها هادية قوي يعني انا عملت امبارح 3 ليكويد ب 3 فلافوركلهم 10 مللي
قهوه
نعناع
توت

النعناع واضح ولطيف
التوت لسه ماجربتوش
القهوه مالهاش طعم اساسا

مع اني جايب النكهات من نفس المحل الي دكتور حسام جاب منه وحطيت شوية خل تفاح زي ماالكتاب بيقول لتثبيت واظهار النكهه
النسب الي انا حطيتها
جلسرين 70% من 7.5 ملي
بروبلين 30% من 7.5 ملي
مياه مقطرة 5% 0.5 ملي
خل تفاح 0.2 ملي
نكهة 2 ملي

انا عارف ان النكهة محتاجه يومين علشان تستقر وتتثبت في المحول وانا بالفعل سايبها بس كان الدكتور حسام قال ان القهوة مش محتاجه تتساب كتير فلما مالقيتش ليها طعم قلقت وبعدين برضه مش عارف المفروض اجيب فلافور قهوة ولا كابيتشينو لحسن اكون جبت فلافور غلط

وفيه حاجه كمان انا ملاحظ وجود بلغم وحرقان خفيف في الزور هل ده من الخل ولا من البروبالين جليكول ؟؟؟

تحياتي ومتابع معاكم التطورات اول باول

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
السلام عليكم جميعا
الموضوع باختصار من 3 اسابيع بطلت سجاير باستخدام ال
eGo-c4
من اسبوع قررت اعمل الليكويد بتاعي
بعد مذاكرة كل الي على النت توكلت على الله واشتريت
pg
vg
flavors

ولكل واحد من الي فاتو دول موضوع مستقل ممكن الرجوع اليه
المهم انا كنت عاوز اسأل الخبراء وخاصة الدكتور حسام الي غايب عنا له مدة والاستاذ طلحاوي والناس القديمة الخبرة
النكهه انا ملاحظ انها هادية قوي يعني انا عملت امبارح 3 ليكويد ب 3 فلافوركلهم 10 مللي
قهوه
نعناع
توت

النعناع واضح ولطيف
التوت لسه ماجربتوش
القهوه مالهاش طعم اساسا

مع اني جايب النكهات من نفس المحل الي دكتور حسام جاب منه وحطيت شوية خل تفاح زي ماالكتاب بيقول لتثبيت واظهار النكهه
النسب الي انا حطيتها
جلسرين 70% من 7.5 ملي
بروبلين 30% من 7.5 ملي
مياه مقطرة 5% 0.5 ملي
خل تفاح 0.2 ملي
نكهة 2 ملي

انا عارف ان النكهة محتاجه يومين علشان تستقر وتتثبت في المحول وانا بالفعل سايبها بس كان الدكتور حسام قال ان القهوة مش محتاجه تتساب كتير فلما مالقيتش ليها طعم قلقت وبعدين برضه مش عارف المفروض اجيب فلافور قهوة ولا كابيتشينو لحسن اكون جبت فلافور غلط

وفيه حاجه كمان انا ملاحظ وجود بلغم وحرقان خفيف في الزور هل ده من الخل ولا من البروبالين جليكول ؟؟؟

تحياتي ومتابع معاكم التطورات اول باول

عزيزى
أولا بلاش فى البدايه تستخدم الخل لأنه ما بينفعش مع كل النكهات
ثانيا لاداعى للماء المقط
ثالثاً زود نسبة الفلافور شويه وجرب
مع تحياتى

عزيزى
ثانيا لاداعى للماء المقط
مع تحياتى

يافندم شرفتني باهتمامك
انا استعملت الخل علي اساس كلام دكتور حسام انه بيظهر النكهه بدل الايثيل ملتول لحد ما نلاقيه بامر الله
وحاضر مش هاضيف ماء مقطر بس ليه ماضيفوش كل الناس علي النت بتحط ماء مقطر او فودكا (هل ده ليه علاقة بالحرقان في الزور والبلغم ؟؟) النهاردة ان شاء الله ازود الفلافور بتاع القهوة واقول لحضرتك على النتيجة (ممكن حضرتك تقول لي ازود قد ايه ؟؟ يعني ال10 ملي دلوقتي عليهم 2 ملي فلافور احط 3 ملي كمان مثلا ؟؟ ولا اكتر ؟؟) باتكلم بالنسبة للقهوة

pcman2k

Senior Member
ECF Veteran
Dec 6, 2013
120
23
Atomizr

عزيزى
ثانيا لاداعى للماء المقط
مع تحياتى

كلامك صحيح تماما ماعدا المياء - 5% مفيدة وماينسدش الاوتوميزر بسرعة يعنى بتحسن القوام - ده كلام ناس خبيرة فى هذا الموقع

pcman2k

Senior Member
ECF Veteran
Dec 6, 2013
120
23
Atomizr
يافندم شرفتني باهتمامك
انا استعملت الخل علي اساس كلام دكتور حسام انه بيظهر النكهه بدل الايثيل ملتول لحد ما نلاقيه بامر الله
وحاضر مش هاضيف ماء مقطر بس ليه ماضيفوش كل الناس علي النت بتحط ماء مقطر او فودكا (هل ده ليه علاقة بالحرقان في الزور والبلغم ؟؟) النهاردة ان شاء الله ازود الفلافور بتاع القهوة واقول لحضرتك على النتيجة (ممكن حضرتك تقول لي ازود قد ايه ؟؟ يعني ال10 ملي دلوقتي عليهم 2 ملي فلافور احط 3 ملي كمان مثلا ؟؟ ولا اكتر ؟؟) باتكلم بالنسبة للقهوة

انت ممكن تحط 5 ملى كمان :-(
الموضوع يتوقف على تركيز الفلافور
يعنى لو خفيف قوى يبقى هاتحطه مكان الجليكول

عموما عموما ابدا بعينات 3-5 ملى

يعنى متخلطش عشرات ملى ولكن خمسات كفاية لغاية مايعجبك

على فكرة ممكن تحط الفلافور على طرف لسانك يعنى نقطة وتشوف الطعم والتركيز
فيه ناس بتحط نفطة فلافور على 5ملى ماء وتذوق
كل ده يتوقف على تركيز الفلافور

على فكرة تانى الفلافور ده بتحط فى الاكل فمافيش اى قلق

الحقيقة انا جربت من غير الخل والمياه قبل ما اقرأ تعليقك حسب كلام الاستاذ طحلاوي 70 30 برضه والنتيجه كويسة دخان كويس والنكهه خفيفة يمكن محتاجه تقعد يومين زي دكتور حسام ما قال هاسيبها شوية علي ما اخلص التانك تكون خدت وقتها ونجرب تاني ونشوف
تحياتي

هو تقريبا فيه حاجه مش مظبوطه بيني وبين البروبالين جليكول لانه بينشفلي ريقي جدا والي حد ما عمل لي التهاب في الجيوب الانفية انا عملت ليكويد تاني النهاردة جلسرين بس مع نكهه نعناع (لانها الوحيدة الي ليها طعم حتي الان من ال3 نكهات الي جربتهم النعناع والتوت والقهوة هو التوت مش وحش بس ريحته ضعيفة جدا) ومياة مقطرة كمية بسيطة والي حد ما الدنيا مظبوطة لما اشوف على بالليل ايه الاخبار

انا بدخن جلسرين بس والحياة حلوة مع القهوة

طيب معلش اتقل على حضرتك شوية هل حضرتك جايب نكهة القهوة من نفس المكان ولا من مكان تاني وبتحط نسبة كام لكام جلسرين ونكهه ؟؟
ومعلش ياريت حضرتك تقول لي النكهه بتبان معاك علي طول واضحة وقوية ولا بعد يومين ؟
ولو حضرتك بتجيبها من مكان تاني ياريت تقول لي عليه علشان اجربه

Last edited:
انا شربت علي طول
بس انا حاطط ايثيل مالتول ٤ نقط

ماهي المشكلة الايثيل مالتول مش موجود طيب هل ليه بدايل ؟؟
كان دكتور حسام قال ممكن نحط الخل بداله علي اساس بيركز النكهة
بس عمل لي حموضه وحرقان في الزور

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread