• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

-=المشكة الكبرى للعرب بالنسبة للسيجارة ال

Status
Not open for further replies.

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
المشكة الكبرى للعرب بالنسبة للسيجارة الألكترونى
هى
عدم إمكانية شرائها ودخولها للبلاد
فهى ممنوعة فى أغلب البلاد العربية
وخاصة فى مصر لأنها بلدى فأنى أرى هذه الكارثة بنفسى ومازلت أعانى وسأظل أعانى منها

كل المستوريدن المصريين بيهربوها فبيسترخصوا ويجيبوا النوع ده بس
ecig health e-Cigarette 401

وهى أردأ أنواع السجاير ولا تستطيع الإعتماد عليها فى التخلص من السجائر العادية

والسجائر الألكترونية الجيدة والممتازه لا مكان لها فى مصر مثل
Ego mods reo tube الخ

فلا تجد مكان تشترى منه هذه السيجاير أو مشتملاتها من تانكات أو كارتوميزر أو حتى سائل أصلى

فلا مفر من الشراء عبر الأنترنت وتكلفته الباهظة
والمصيبة أنه بيبقى أنتى وحظك تدفعلك يجى 500 جنيه مشتريات بسيطة
وتجى تستلمها غالبا ما بيصادروها وتروح عليك فلوسك يا نعيم

-
-----
--------
فلنتكاتف ولنجد حلا لنا ومن بعدنا من يريد التخلص من السجائر
--------
----
-
لو حد يعرف واحد بيبيع الأنواع الممتازه فى مصر ياريت يقولنا فين وتليفونه فورا
أو
ياريت لو حد من الأخوه اللى بيجيبوا السيجارة الألكترونية الرخيصة البدائية يساهم ويجيب الأنواع الأخرى ومشتملاتها وبمكسبه طبعا
يتقدر للعرض نرجوكم

ardev123

Full Member
May 5, 2012
10
1
Earth
أخ هاني هل مريت بتجربة وتم مصادرة السجائر في مصر؟
ممكن تشاركنا بالتجربة. مثلا من اي بلد وماهي المشتريات الخ

انا راح اخبرك بطريقتي في استيراد السجائر لبلدي اللي بيمنعها وبدون اي مشاكل. طبعا المشكلة في العملية هي تكاليف الشحن فقط.

ببساطة الفكرة هي في ثلاث نقاط:

* النقطة الأولى انك بتشحن او بتشتري كل جزء من السيجارة الالكترونية على حدة. يعني مثلا في احد الشحنات بتشتري البطاريات والشاحن فقط. في الشحنة القادمة بتشتري السائل فقط. في اللي بعدها بتشتري الكارتو. طبعا هذي الطريقة ممكن تطبقها على كل شيء تريد تمريره لبلدك هههه وليس بالضرورة السجائر الالكترونية فقط

* النقطة الثانية : بلد المصدر بيلعب دووور كبييييييير. بتشتري من امريكا بضايع بطبيعة الحال بكون التدقيق عليها اقل من بضائع بتشتريها من الصين المشهورة بالبضائع المشكلة

* النقطة الثالثة: لا تستخدم البريد العادي اطلااااقا. عندك دي اش ال، اراميكس، فيديكس. المهم تجنب البريد العادي

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
أخى العزيز ardev123
تحياتى القلبية
لا لم أرسل عن أى طريق بل عن طريق أحد أصدقائى أثناء سفرة الى مصر ولكن لدى الكثير من الأصدقاء تم مصادره بعض الأشياء
ولا نستطيع الإرسال غير عن طريق البريد العادى لأن أى حاجه تانيه تكلفتها هتكون تقريبا نفس تكلفه شراء المنتجات نفسها
وبالفعل أى واحد بيشترى حاجه بيقسمها

ولكن لماذا المستوردين يشترون فقط السيجارة السيئة ديه فقط
لماذا لا يجربوا الأنواع الأخرى الغالية الثمن والكثيره النفع
بقالهم سنين كل اللى بيستوردوه هو النوع السيئ فقط

أبحث عن أحد المستوردين (للسجاير السيئة) ليستورد لنا ونحن مجموعة صغيره شحنات على فترات تكون كبيرة بعض الشىء وياخد المكسب اللى هوه عاوزه
وهذا ما تمنيته فى هذا الموقع الضخم للسيجارة الألكترونية

*ASH*

لــــونــــــا
ECF Veteran
Verified Member
Mar 28, 2012
1,765
4,100
Germany
اخي الكريم انا بالنسبه الي ما واجهة مشكلة غير بالسائل لانو بالاغلب لح يشوفو على انو نوع من الادويه و مالح يفهمو لشو استخدمو بالزبط و طبعا في مرات كتير الشحنه بتمر بدون اي مشاكل وفي بعضهم تحولو للصحه و هناك شرحتلون السبب لاني جايبون و باخدون عادي
و متل ما قلك الاخ أرديف لما بتجيب اي شي من امريكا او بريطانيا او انو بلد اوربي بيكون التدقيق اقل عليها لانو موثوقين بس الصين المشكله انو دائما بينشك انو تكون بضاعه مقلده ، انا بالنسبه الي كمقيم فقطر بجيب كل شي عن طريق البريد العادي و بالاخير باخدهم
المفروض انو فمصر يكونو غيرو هل قوانين بعتبار هل شي افضل للصحة بعتبار تغير النظام عندكم مو قادرين يغيرو القوانين يلي نحطت بس لمصلحة الكسب للدولة ولو على صحة المواطن ؟

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
  • Deleted by genelman
  • Reason: Irrelavant to the topic

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الأخ هانى أنا بدخن السجائر الإلكترونية منذ ٣ سنوات و كما تقول أنها ممنوعة في مصر و قد تمت مصادره شحنه لى كان بها سجائر إلكترونية و قد أرسلتها لصديق في كندا لكى يحضرها لى . يوجد بمصر نوع واحد فقط كويسي و أنا جربته و كمان يوجد له المحلول بتركيزات مختلفه و هو من أجود أنواع الأنواع بالعالم ولكن المشكلة بالنسبة للمصريين هو السعر حيت أن الكيت تباع با ٥٥٠ جنية مقارنا بالنوع الصيني الرديء من ٨٥ إلى ١٥٥ جنيه يعتبر سعر عالى بس إذا أخذت في الاعتبار جودة المنتج فهناك فارق كبير جدا جداً و هذه السجارة صناعة انجليزي و ليست صيني و المحلول من نوع ال بي جي و الذي يعطي دخان بكثافه عاليه و يشعرك انك تدخن بجد و صدقني انا نذلت من تدخين ٧٠ سجارة باليوم الى ٦ سجائر بستعمال هذه السجارة و الان عندى جميع الانواع التى يمكن ان تتخيلها و لكنى احيانا احن الى شرب هذه السجارة ي
المشكة الكبرى للعرب بالنسبة للسيجارة الألكترونىه
عدم إمكانية شرائها ودخولها للبلاد
فهى ممنوعة فى أغلب البلاد العربية
وخاصة فى مصر لأنها بلدى فأنى أرى هذه الكارثة بنفسى ومازلت أعانى وسأظل أعانى منها

كل المستوريدن المصريين بيهربوها فبيسترخصوا ويجيبوا النوع ده بس
ecig health e-Cigarette 401

View attachment 131977

وهى أردأ أنواع السجاير ولا تستطيع الإعتماد عليها فى التخلص من السجائر العادية

والسجائر الألكترونية الجيدة والممتازه لا مكان لها فى مصر مثل
Ego mods reo tube الخ

View attachment 131978
فلا تجد مكان تشترى منه هذه السيجاير أو مشتملاتها من تانكات أو كارتوميزر أو حتى سائل أصلى

فلا مفر من الشراء عبر الأنترنت وتكلفته الباهظة
والمصيبة أنه بيبقى أنتى وحظك تدفعلك يجى 500 جنيه مشتريات بسيطة
وتجى تستلمها غالبا ما بيصادروها وتروح عليك فلوسك يا نعيم

-
-----
--------
فلنتكاتف ولنجد حلا لنا ومن بعدنا من يريد التخلص من السجائر
--------
----
-
لو حد يعرف واحد بيبيع الأنواع الممتازه فى مصر ياريت يقولنا فين وتليفونه فورا
أو
ياريت لو حد من الأخوه اللى بيجيبوا السيجارة الألكترونية الرخيصة البدائية يساهم ويجيب الأنواع الأخرى ومشتملاتها وبمكسبه طبعا
يتقدر للعرض نرجوكم

bentandshallow

Super Member
ECF Veteran
Oct 17, 2012
482
240
50
Muscle Shoals Al
  • Deleted by Dusty_D
  • Reason: Arabic language forum..

saco22

May 8, 2012
1
0
KSA
يا شباب في احد بل سعودية و عندو حل ل مشكلة هادي؟ كيف الطريقة الأنسب اشتريها؟ والله اشتريت ب قيمة 300$ و ما وصل شي

يا حبيبي مالك إلا تشتريها من المواقع الأمريكية ولا البريطانية
الأمريكي أرخص بالسعر و الشحن لفارق العملة بس يتأخر بالشحن العادي 7-14 يوم
البريطاني أغلى بس أسرع بالشحن.
كل المواقع الصينية اللي شريت منها منعت من الدخول و كلموني الجمارك و شرحولي إنها ممنوعه في في السعودية

طريقتي في الشراء:
من موقع أمريكي معروف مع إني جربت كم واحد و كلهم وصلولي الحمد لله بس في تفاوت في السعر للشحن و توفر المنتج اللي إحتجته.
أنا إستمريت مع هالموقع لأنه يشحن مباشرة للسعودية بسعر معقول و إذا إحتجت بسعر أعلى للشحن السريع.
عندة السائل اللي يعجبني من مصنع غير بس هو مسوي إعادة بيع من جهته لأن إلين فيجن ما يصدر برا أمريكا.
أشتري الأجهزة كلها مع الكارتوميزرز و الكليرومايزرز في شحنه واحدة و السوائل في شحنه مستقلة و خلاص
طبعا أنا أستخدم البريد السعودي خدمة واصل المجانية للمعلوميةو مالك إلا الصبر.

أطلب من البائع يكتب وصف المنتج قطع غيار كهربائية للأجهزة و زيوت عطرية للسوائل :oops:

Mazen

Full Member
Verified Member
Jan 5, 2013
27
10
67
Abu Dhabi, United Arab Emirates
Assalamu alaykum. You can use shopandship from Aramex. They will give you an address in the USA, you buy the stuff and put your Aramex US shipping address if you are buying from USA or your UK address if buying from the UK. They will then ship it to your address. Cost of half kilo is about US$ 12.00

Red Kiwi Germany

Moved On
Mar 16, 2013
0
0
Hamburg
  • Deleted by classwife
  • Reason: Unregistered Supplier

Eleanorexqg

Moved On
Apr 7, 2013
0
0
Canada
  • Deleted by sonicdsl

Eleanorexqg

Moved On
Apr 7, 2013
0
0
Canada
  • Deleted by sonicdsl

george&john

Senior Member
ECF Veteran
Jan 21, 2013
121
25
49
kuwait
اخي العزيز الي بيقول ممكن يستخدم الشحن عن طريق شوب اند شيب بتاع ارامكس نصيحه اوعي حد يفكر يشحن عن طريقهم اي حاجه انا حاليا في مشكله بسببهم وطلبت ترجيع البضاعه الي البائع واضطريت اروح مكتبهم في العارضيه الصناعيه بالكويت وادفع ٤دنانير ونصف. وحتي اني سألتهم ادفع عن طريق الفيذا ما وافقوش وقلي الشحنه يا ترجعها للبائع او ترسلها لاي عنوان داخلي في امريكا او يتلفوها بعد شهر وحاولت معاهم انهم يبعتوها علي مسئوليتي وطبعا رفضو والمشكله ان السحنه كانت تحتوي علي كارتوميزر وكليرو ميزر ٣ قطع من كل نوع بدون لا بطاريات ولا شي بس فقط كارتوميزر ورفضو الشحن وحاولت اني ابعتها علي شركه شحن تاني وهي شركه ماي يو اس وبكذلك رفضو وقالو احنا ما نشحن الي شركات شحن وكان الحل اني راسلت البائع ولبائع قالي رجع الشحنه وانا اشحنها لك علي اي شركه شحن تاني ومن يوم ٣٠ وحتي الان الشحنه ما وصلت للبائع ولما طلبت منهم تراكينج نمبر اعطوني اياه والشحنه يادوب توصل بكره يعني اكثر من ٧ ايام شحن داخلي بالرغم ان وقت الشحن من البائع الي ارامكس كان ٣ ايام فقط

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
السلام عليكم، بص في نوع سجاير بتيباع في سيتي ستارز كشك بتاع إنتلي سيج أنا جبت منها، لو عاوز رقم تليفونهم ابعتلي رسالة

انا سمعت ان الانتلي سيج سيجارةسيئة جدا وزيها زي السيجارة الصيني وان افضل سيجارة هي الايجو

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
انا سمعت ان الانتلي سيج سيجارةسيئة جدا وزيها زي السيجارة الصيني وان افضل سيجارة هي الايجو

الأنتل سيج ليست كالسيجارة الصينى ولكنها بالتأكيد سيئة نظراً لصغر بطاريتها وأسلوب السائل الغير محبب
والأيجو مود ليست أفضل سيجاره ولكنها ممتازه بالنسبه للغير متخصص فى جدول الأوم مع الفولتيه
وعلى فكره انا مازلت بستخدم الأيجو وحتى المود اللى جبته برضه أيجو مود
لكن هجيب اليومين دول مود متخصص متغير الفولتيه ومتغير الوات

فإذا مكنتش المشكله مادية أرجحلك تجيب واحد أيجو للمشاير الخارجيه وواحده مود للبيت وللمتعه بالتدخين

تحياتى

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread