• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

تجاربكم في تصنيع السائل فالسعودية

Status
Not open for further replies.

New smoker

Full Member
Jul 12, 2017
68
24
35
Egypt
تجربتي المتواضعة الجلسرين جلسرين طبي
النكهة اعتقد من محلات السوبر ماركات يتم وضعها بنسب معينه
جربت جلسرين طبي من الصيدلية وليس نباتي والبعض يقول انه مثله مثل النباتي !
ونحن بحاجه لتأكيد المعلومه

النكهة وضعت قطرات بسيطه من محلول جاهز
خالي من النيكوتين لاني لم استطيع الحصول على نيكوتيت خام او سائل في مصر ولكن بعض الاسخاص احضروه

Alfaisalmm

Aug 14, 2017
4
2
50
اذا اعتمدت على السوق السعودية لشراء النكهات و غيرها من الجلسرين و البروبيلين ستكون التكلفة مرتفعة و لن .
يكون هناك فرق كبير بين ماتصنعه و الجاهز، انا اقوم بعمل السائل اكبر مشكلة طعم الجلسرين دائماً ظاهرة مع تغيير المصدر و زيادة نسبة النكهة الى 15 بالمائة و لتقليل طعم الجلسرين اصبحت استخدم نسبة خمسين خمسين بالمائة بين الجلسرين و بروبلين و هذا غير جيد صحياً لأن البروبلين مادة صناعية ،انواع الجلسرين المتوفرة سيئة

• Like
Reactions: New smoker

New smoker

Full Member
Jul 12, 2017
68
24
35
Egypt
اذا اعتمدت على السوق السعودية لشراء النكهات و غيرها من الجلسرين و البروبيلين ستكون التكلفة مرتفعة و لن .
يكون هناك فرق كبير بين ماتصنعه و الجاهز، انا اقوم بعمل السائل اكبر مشكلة طعم الجلسرين دائماً ظاهرة مع تغيير المصدر و زيادة نسبة النكهة الى 15 بالمائة و لتقليل طعم الجلسرين اصبحت استخدم نسبة خمسين خمسين بالمائة بين الجلسرين و بروبلين و هذا غير جيد صحياً لأن البروبلين مادة صناعية ،انواع الجلسرين المتوفرة سيئة
في طريقة افضل انا بجربها وجابت نتيجة

اولا الجلسرين الطبي خطأ استخدامه لازم لازم لازم جلسرين نباتي نقي
بتلاقيه عند العطار وعنده نكهات اطلب منه نكهات خاليه من الزيوت او الماء وعشان تعرف انها خاليه من الزيوت ضع قطرة على كميه ماء لو ظهرت بقعه زيتيه يبقى فيه زيت

طريقتي مختلفه نوعا اولا انا بشتري ليكويد جاهز عبوة واحده ٣٠ ميلي بتركيز نيكوتين عالي

اما طريقه تحضير النكهه مثلا لو محتاج عبوه ٣٠ ملي
هتحط ٢٠ ميلي جلسرين نباتي و١٠ نقط او ١٢ من الليكويد الخام
ورج الخليط لمدة ٥ دقايق رج شديد واتركه اقل شيء يوم في الظلام في مكان معتدل الحرارة

جرب استخدامه شرف نشبة النيكوتين كافيه ولا لا ؟

لو غير كافيه زود ٥ نقط عموما انت تقدر تحدد كم نقطه بحيث اذا شعرت انه النيكوتين خفيف جدا هتزود عدد النقط وترج العبوه كويس وكل ما تسيبها في الظلام فترة اطول مع الرج اليومي يحون افضل بكثير كل ما ينر عليها وقت هتحس بفرق

ليكويد السيجارة الالكترونية ٥٠على ٥٠
لو لقيت جفاف في الفم ده بسبب نسبة الجلسرين العالية اشرب ماء كتير وحاول تخفف الخليط يعني ٢٠ جلسرين نباتي نقي و٣٠ من الليكويد الخام او على حسب ما انت شايف ان الخليط قدامك بدأ يكون خفيف غير سميك لان الليكويد الخام فيه اصلا نسبة جلسرين نباتي وبنحطه فقط عشان مادة الجيليكول بروبالاين لانها مهمه

طبعا الطريقة مجتش من فراغ او من اول يوم لكن الحاجه ام الاختراع وتعتمد على التجريب

لحد الوقت الامور ماشيه معايا كويس وبكرر اوعى تشتري جلسرين طبي عادي الا اذا كان مكتوب عليه ups
ونباتي
والا هتضر صحتك
العبوه عندي بتعمل عبوتين اضافيتين وكل ما يمر عليها فترةبيكون احسن زي ما ذكرت

نقطهة هامه

الليكويد سواء فيه نيكوتين او بدون نيكوتين في بايعين بيغشوه ويضيفوا ملء وده ضار على صحتك
تكشف الليكويد المضروب ازاي؟

اولا مفيش تاريخ صلاحية
ثانيا اذا لقيت العبوه لونها غير نقي بمعنى متقدرش تشوف صباعك لو وضعته خلف العبوه هنا هيكون فيه ميه او مواد تانيه المواد التانيه بتستخدم استخدامات لها فوائد نوعا ما ولا ننصح بها لانها بتفيد البائع اكتر ومش بتفيدك انت

كل ما سبق خلاصة بحثي عن الليكويدات والتجريب لاني مش بلاقي جيليكول بروبانيل نقي في مصر غالبا بيكون لونه اصفر وده مش نقي طبعا

في ميزه تانيه للفيب او السيجارة مثلا لو انت متعود على تركيز نيكوتين ٤ او ٦ بعد فترة هتحس انه اصبح تقيل على صدرك فتنزل ل ٤ وهكذا لحد ما تنزل لصفر يعني ليكويد بدون نيكوتين وكده انت بطلت سجاير عاديه وممكن الكترونيه الا اذا كنت متعود تمسك شيء بيطلع دخان في ايدك في الحاله دي هتستخدم ليكويد بدون نيكوتين

ملاحظة مهمه احيانا بسبب النسب الغير مظبوطه ممكن يحصل لك الاتي ضيق تنفس صداع طنين في الاذن
دوخه وعدم اتزان هنا توقف تدخين نهائي وتشرب ماء كتير لان ده معناه ارتفاع نسبة النيةوتين كما يفضل عدم وضع ليكويد على الجلد لان الجلد بيمتصه بما فيه النيكوتين وده غلط

عبوة النيكوتين الخام سامة ١٠٠٪‏ عشان كده بيلبسوا جواندي اثناء التحضير
كثرة وقوع الليكويد الذي يحتوى على نيكوتين على ايدك خطأ واي تانك بيسرب استبدله

يارب اكون افدتكم
المعلومات دي عرفتها بعد بحث في المواقع ومشاهدة فيديوهات لناس محترفين وبأكد ان طريقتي طبعا بطيئة نوعا ما لان في برامج تجهز النسب بالظبط لكن لقلة المواد الخام عندي اضطريت لاستخدام الطريقة دي ومظبوطه معايا

وسلام

Alfaisalmm

Aug 14, 2017
4
2
50
شكرا على الرد، الجلسرين الذي استخدمه نباتي و للغذاء و يسمى طبي ايصاً لدينا، و البروبيلين نقي و لكن الجلسرين طعمه مسكر جدا و يطغى على النكهة عدا ذلك لا توجد به مشكلة، جربت عدة مصادر و نفس المشكلة ، البروبلين المغشوش يتضح به طعم و رائحة المواد الصناعية
شكرا عزيزي على الطريقة سأقوم بتجربتها

• Like
Reactions: New smoker

New smoker

Full Member
Jul 12, 2017
68
24
35
Egypt
شكرا لك اخي على اطرائك ، بخصوص المذاق وطغيانه على النكهه بكل تأكيد هناك حلول بديلة طالما تقول انك جربت عدة مصادر ونفس الشيء !
لو انت في مصر تقدر تستورده من مواقع أجنبيه
للاستخدام الشخصي وحد أقصى ٣ لتر فقط يمكنك تجربة ١ ليتر في البداية

الطريقه الاخرى تعديل النسبة

٣٠ جلسرين نباتي
٥٠ جيليكول بروبالين
ميلي نكهة ١٥
٥ ميلي نيكوتين
الخليط على عبوة ١٠٠ ميلي

وانصح في البداية التجريب على عبوات ١٠ ميلي لعدم إهدار المواد والرج جيدا ليمتزج السائل ببعضه
الى ان تصل الى النسبه التي تريدها وترتاح على استخدامها

قد تنجح من اول مرة وقد تحتاج عدة محاولات للوصول الى النتيجة المطلوبة
اعرف شخص خبير في الفيب لا يعتمد ابدا على النسب بل يعتمد على النسب التى يراها مناسبة له ويرتاح عليها

ملاحظة هامة : الليكويد ان لم يحفظ ويوضع في مكان نظيف درجة حرارته معتدله وعبوة محكمة الغلق قد تتسرب اليه مواد بيكتبرية لذلك يحب الحذر
ابعاده عن الاطفال اولا فقد يقع في يد طفل ويشربه فيتسبب في وفاته لا قدر الله
وضعه في مكان نظيف جدا وغلقه جيدا بعد الاستخدام

اتمنى ان اكون افدتكم وفي حال وجود معلومات خاطئة يسرني تصحيهها فنحن هنا لتبادل المعلومات والخبرات

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread