• This forum has been archived

    If you'd like to post a thread, post it here instead!

    View Forum
Status
Not open for further replies.

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Kul att se att tråden är aktiv!
Jag har inte hunnit med att kolla på ett tag å jäklar va inläggen har rasat in!:thumb:

Jag har också samlat på mig några grejor att berätta:

Till att börja med har jag sett på YouTube ett par recensioner på "Satans Anus ejuice Game". Rätt kul grej faktiskt. Det består av folk som fått hem vätskor de inte är nöjda med. Så gör man en recension på den och skickar den vidare till nästa person som är med i spelet. Denne gör samma sak och skickar vidare o.s.v.
Kanske är något man ska börja med? Någon som är intresserad??

Denna kille är inte med i det men har testat 3 vätskor som t.o.m. var för äckliga för att börja säljas: (Klipp) Kolla den! -Skitkul!

För nybörjare kan jag tipsa om eciggbloggen.se, som fortfarande är under uppbyggnad, men innehåller en del bra-å-veta om man vill lära sig mer om ecigg..

Har också sett en del inlägg om att det är dåligt med bra svenska butiker på nätet och jag kan meddela att jag har ett projekt på gång där.. Håller på att fixa lite med leverantörer och webshopdesign just nu för en sida där jag kommer sälja kvalitetsprylar till vettiga priser.
Kommer till att börja med sälja "standard" tanksystem (510-T och ego-T), eftersom det är bra nybörjarsystem. Och när sidan kommit igång lite är tanken att börja "sväva ut" lite mer och sälja mer avancerad utrustning.
Meddelar när det är klart!
 

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
hehe inte knappt har jag hunnit kolla efter vad en "bottom-feeder" är för något (intressant var den allt och säkerligen jättegod! ser dock ut att vara lite väl stor och klumpig för min smak...jag är en ganska liten människa) och då har det kommit in ännu flera inlägg om för-mig-nya saker :facepalm:

Vad tycker du om din nya Vmod jackass69, har den kommit? Är du nöjd?

Detta med byte av e-juice som man inte själv gillar...det är ju olagligt att sälja e-juice med nikotin i Sverige, är det någon som har koll på hur det är byta med varandra??? Är det ok eller måste man smyga med det?

Min Vmod har kommit och den är helt fantastisk :)
Det är den nya versionen och läcker inte. Den nya atomizern funkar jättebra och de cartomizerna som också följde med var riktigt bra. Gillar inte cartomizers annars. Mycket lätt drag i grejerna men ändå rikligt med smak och ånga.
Det är en bottomfeeder med lite annorlunda teknik och den är riktigt liten och smidig. Den är till och med mindre än Reo Mini.
Batteriet som är ett IMR 14500 AA storlek är bra det med. Jag köpte 4 st och det går ca 2 till 3 laddningar/dag.
Som privatperson får du beställa och köpa vätskan. Hade tre paket med vätska i veckan som otroligt nog fastnade i Tullen :( så det blev 100:- i postavgift och 25% i moms för vart paket. Dom öppnade ett men det var inga problem annars.
 

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Detta med byte av e-juice som man inte själv gillar...det är ju olagligt att sälja e-juice med nikotin i Sverige, är det någon som har koll på hur det är byta med varandra??? Är det ok eller måste man smyga med det?
Det är olagligt att sälja e-juice, men inte att köpa, kan man säga. Däremot skulle jag tro att det är OK att ge eller byta med varandra, då detta dels sker utan betalning och att det sker i ett "slutet" sällskap.
Är ingen jurist, men har svårt att tro att det skulle bli några problem med detta.

Inom "slutna" sällskap kan man tillochmed (pirat)kopiera och dela med sig av filmer m.m. Vet att det finns (iaf fanns förut) sidor man kunde bli medlem om man blir inbjuden av en annan medlem. Sedan skickade man kopierade filmer och skickade till varandra eftersom det var tillåtet att kopiera filmer för eget bruk och till familj och vänner..

Så länge alla är över 18 är det nog inga problem.. -Rätta mig om jag har fel!
 

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Ska nog se om jag kan få ett lite "swap" på g :) Fast här lär jag aldrig bli av med just min Lime smak efter det jag skrev om den tidigare :D

Smaken är som baken... :) Jag såg ett klipp på nätet där en kille som totaldissade en smak, han tyckte det smakade spya om den. Skickade till nästa kille, som inte heller gillade den. Han skickade vidare till en tredje, som tyckte att den var rätt intressant och "inte alls fel"..
Så vad den ene hatar kanske nån annan tycker är asgod (Ta Dr. Pepper som exempel).
Sen om det är koncentrerade smaker vi pratar om, kan man ju blanda den lite olika också.. Och vissa smaker är svinäckliga i sig, men går superbra ihop med en annan smak..

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att köra "Satans Anus Ejuice Game", sålänge det är "riktiga" vätskor och inte nåt kinesiskt bakat-i-nån-slumgränd-och-utspädd-med-kopiss- vätska (kvalitetsvätska kan också smaka illa)

Ska nog försöka dra igång ett sånt game.. Skulle passa på min blogg också..

Finns det någon VapeFest här i Sverige alltså??
Nej, inte vad jag vet :(. Dessutom är vaping så pass nytt hos oss fortfarande, så jag tror inte det skulle dra så mycket folk om det fanns.. Kanske om ett par år.
Har sett klipp från vapefest i USA och UK och dom är rätt små också, ser det ut som. Iallafall med tanke på hur mycket större vaping är där..
Är ändå sugen på att gå på ett sånt å längtar verkligen tills det kommer till Sverige.
 

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Julklappar är kanske lite värre då... Beställer man från utlandet måste man ju ändå ta med i beräkniningen att det kanske fastnar.

Vi brukar ha små mini vapefester här hemma med vännerna :) Särskilt när vi har fått leveranser :)

Har ni några äckliga smaker att byta då? Själv har jag en Kona kaffe och en Cappuccino på 20mg 70/30 PG/VG från deejstuff. :pervy:
Jag älskar kaffe men inte o röka då..

Sen skulle jag nog vilja slå ett slag för "Kinesiska" vätskor :)
De två stora tillverkarna av dessa vätskor är Dekang och Hangsen. Det är två stora företag som faktiskt ska vara helt seriösa med god hygien och råvaror med mycket konsekventa blandningar.
Skulle inte vara rädd för att använda dessa och har gjort så med, men dom är så tradiga i smaken tycker jag.
 

gvil

Full Member
Jun 16, 2011
58
11
Sweden
Ja samma här har kört en hel del smaker från healthcabin, dekang då. Är absolut inget fel med dem men de kan vara lite "vanliga" i smaken bara, inget dåligt men inget speciellt wow över dem heller.

Julklappar eller inte så har ju tullen en gräns på typ 500 spänn per present och person oavsett vad det än gäller annars skulle folk aldrig skatta då allt skulle skickas som gift vilket det redan görs och själv har jag haft tur och aldrig åkt på skatt.
 

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Jag har fått de flesta att skriva ner värdet och det var under 500:- men fastnade ändå. Tror att det kvittar om man skriver "Gift". Ska vara bättre att skriva "Warranty replacement" i såfall ;)

En kul grej med Dekang är ju att typ "alla" vill ha orginal RY4 receptet från just Dekang men det finns inte längre så många försöker att efterskapa den. Det finns en "Vapenstein Award for best RY4" som utmärkelse:)
 

gvil

Full Member
Jun 16, 2011
58
11
Sweden
Jag har fått de flesta att skriva ner värdet och det var under 500:- men fastnade ändå. Tror att det kvittar om man skriver "Gift". Ska vara bättre att skriva "Warranty replacement" i såfall ;)

Jo men gift eller inte så måste ju ändå värdet vara under 500, är det över 500 blir det beskattat oavsett om det är en gåva eller inte om tullen kollar.
 

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Saxat från Tullverkets sida.

"Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker."

"Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms."

Så tull slipper man under 1400:- men momsen ska bettalas på ALLT. 500:- är ingen gräns igentligen utan det är väl mer en tummregel att dom inte kollar dessa i vanliga fall. Så räkna med att behöva bettala någon gång då och då.
 

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Jag handlade nyligen från Kina (första gången jag beställer från utanför EU), handlade för 357 SEK.
Fick ett brev att jag skulle skicka in en innehållsbeskrivning och en kopia av betalningstransaktionen för beställningen..
Fick betala 88:- i "Tull/Moms" (På kvittot stod dock "Moms 0") och 100:- i Postens Avgifter..

Så totalt 188:- påslag på 357:- Rätt mycket egentligen (men fortfarande billiga varor...)
 

gvil

Full Member
Jun 16, 2011
58
11
Sweden
Hehe om du läst lite mer på tullverket så:
"
Gåva från ett land utanför EU


För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:
  • det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
  • försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.
Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

  • gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
  • det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan."

Det är ju ofta därför de skriver gift om de vill vara lite fula men att de skriver gift har endast hänt från kina för mej, nått amerikanskt bolag hade skrivit electronics less then 5 dollars eller nått i den stilen med och på det blev det inget heller av nån anledning.
 
Last edited:

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Jo... men oftast så är det inte en "privat" avsändare på paketen när jag beställer och tullverket kan mycket väl öppna försändelser för att kolla innehållet..
Om det står ett värde lägre än 500:- på paketet och följesedeln som brukar ligga i paketet är på 5000:- då har man lite att förklara. Som tur va så var det inget papper i paketet med priser på mitt paket som fastnade.
 

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Sen beror det såklart på vem som gör papperna och kontrollerna.
I mitt fall hade de kunnat öppna paketet och sett vad som låg i, men istället stod det i brevet att jag skulle berätta för dem vad paketet innehöll.
Samma gäller resten också. Medan den ena tänker "äh, orka bry sig, det kan stämma, vi kollar ett större paket istället", kan den andre tänka "hmmm, det skulle kunna vara fel med 3 kronor här.. Detta ska enligt reglerna utredas!".
-Det är ju vanliga HomoSapiens som jobbar med detta, så oftast handlar det om tur vem det är som kollar paketet. Sen kan man säkert ha "mer tur" om det skulle stå "Gift" på paketet...
 
Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread