• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

زاي افرق بين الايجو سي تويست الأصلي والتق 

Status
Not open for further replies.

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
السلام عليكمازاي افرق بين الايجو الأصلي والتقليد؟انا اشتريت سيجارة ايجو سي تويست وهتوصلني من اسكندرية بعد يومين ان شاء الله واللي بايعها لي قال لي الاصلية بيكون مكتوب عليها داتش لاند باللغة الألمانية اما التقليد لا فقلت له انا عاوز الاصلي لأني مش عاوز اشتري منتج تقليدوهو باعها لي ب 850 جنية ياترى السعر مناسب وهي فعلا كده اصليه؟ وطبعا اشتريت معاها نيكوتين 125 ملي ب 225 جنية وكنت حابب اعرف ازاي احافظ على السيجارة الايجو سي تويست ؟وهو عرض عليا التانك بس قال لي ممكن يبوظ قلت له خلاص خليها فلاتر بس المشكلة هعرف ازاي ان النيكوتين خلص من الفلتر؟ياريت تجاوبوني من فضلكم

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الاخ العزيز سكاى أولا السيجارة الايجو صناعه صينية من شركه جواى تك و هى مسجلة بأسمها فأذا كانت ألعلبه من جوى تك فهى اصليه ١٠٠٪ و لكن هناك عدد لا يحصى من الشركات تبيع السجاره من إنتاج شركه جواى تك و لكن بأسماء أخرى و لمن هناك شركات فى الصين تنتج الايجو و هى تقليد و لكن لكى تعرفها فهناك عده أشياء الايجو التقليد زرار التشغيل لونه ابيض و لايوجد به رائره و لكن الاصلى لونه رمادا فاتح و يوجد به دائره فى الوسط والايجو الاصلى مكتوب عليها
eGo
ولكن التقليد مكتوب عليها
Ego او EGO
و لكن لكى تتأكد تماماً لابد من استعمال أفوميتر و قياس الفولت فأذا كان الفولت ٣.٢ او ٣.٤ فهذه اصليه و مركب بها فولت بوست لكى تصل إلى ٤.٢ فولت و لكن اذا كان الفولت من ٣.٧ إلى ٤.١ فمعنى ذلك أنها غير اصليه

بالنسبة للمحافظة على السيجارة فالموضوع سهل للغايه و هو تنظيف البطاريه من ناحيه الفلتر من وقت إلى الثاني و كذلك التأكد بأنه لايوجد سائل أعلى البطاريه و بالنسبة إلى التانك او الفلتر فكل هذه الأشياء مستهلاكات و لها عمر وتنتهى و لابد من تغيرها و لكن اذا اشتريت الفلاتر فقم بملاها بالسائل و عند انتهاء السائل سوف لا تحس بمذاق المحلول و سوف تشعر بدخن له طعم الشياط و الدخان سوف يقل و عند ذلك لابد من ملء الفلتر

بالنسبة للأسعار فسعر السيجارة معقول و لكن سعر السائل غير معقول فأنا لم اسمع او رأيت ١٢٥ ملل نكوتين بسعر ٢٢٥ جنيه فاسعر قليل جدا و نصيحتى ان تتأكد من جوده المحلول قبل السيجارة لان المحلول يمكن ان يضر صحتك

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
الاخ العزيز سكاى أولا السيجارة الايجو صناعه صينية من شركه جواى تك و هى مسجلة بأسمها فأذا كانت ألعلبه من جوى تك فهى اصليه ١٠٠٪ و لكن هناك عدد لا يحصى من الشركات تبيع السجاره من إنتاج شركه جواى تك و لكن بأسماء أخرى و لمن هناك شركات فى الصين تنتج الايجو و هى تقليد و لكن لكى تعرفها فهناك عده أشياء الايجو التقليد زرار التشغيل لونه ابيض و لايوجد به رائره و لكن الاصلى لونه رمادا فاتح و يوجد به دائره فى الوسط والايجو الاصلى مكتوب عليها
eGo
ولكن التقليد مكتوب عليها
Ego او EGO
و لكن لكى تتأكد تماماً لابد من استعمال أفوميتر و قياس الفولت فأذا كان الفولت ٣.٢ او ٣.٤ فهذه اصليه و مركب بها فولت بوست لكى تصل إلى ٤.٢ فولت و لكن اذا كان الفولت من ٣.٧ إلى ٤.١ فمعنى ذلك أنها غير اصليه

بالنسبة للمحافظة على السيجارة فالموضوع سهل للغايه و هو تنظيف البطاريه من ناحيه الفلتر من وقت إلى الثاني و كذلك التأكد بأنه لايوجد سائل أعلى البطاريه و بالنسبة إلى التانك او الفلتر فكل هذه الأشياء مستهلاكات و لها عمر وتنتهى و لابد من تغيرها و لكن اذا اشتريت الفلاتر فقم بملاها بالسائل و عند انتهاء السائل سوف لا تحس بمذاق المحلول و سوف تشعر بدخن له طعم الشياط و الدخان سوف يقل و عند ذلك لابد من ملء الفلتر

بالنسبة للأسعار فسعر السيجارة معقول و لكن سعر السائل غير معقول فأنا لم اسمع او رأيت ١٢٥ ملل نكوتين بسعر ٢٢٥ جنيه فاسعر قليل جدا و نصيحتى ان تتأكد من جوده المحلول قبل السيجارة لان المحلول يمكن ان يضر صحتك

بص حضرتك هو قال لي انها eGo

معاها شاحن واحد يو اس بي وخمس فلاتر وقلت له عاوز عبوه 30 ملي من شركة ديكن هو بيقول ان العلبه دي انجليزي وتكفيني شهرين لو انا بشرب 40 سيجاره يوميا
هل كلمة eGo
لوحدها تؤكد انها اصليه؟ واشكرك جزيلا

Last edited:

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
لا لازم البطاريه يكون مكتوب عليها أيجو سى تويست و يكون لوجو جوى تك مطبوع من الأسفل ذى الصورة المرفقة و اذا كان مكتوب عليها أيجو بس فهى ليست اصليه
بخصوص السائل فهذا كلام نوع من أنواع التخريف لان لا يستطيع احد ان يحدد الكميه التى تستهلكها خلال شهرين من خلال كميه السجائر التى كنت تدخنها و احب ان أعرفك ان مثل هذه العبوه تكفينا لمده ١٣ يوم و ليس شهرين و لكن متوسط التدخين اليوم للشخص العادى ٣ ملل و معنى ذلك ان هذه العبوه للشخص العادى جدا سوف تكفيه ٤٠ يوم
ارجو ان تذكر نوع السائل حتى أتمكن من مساعدت لان صناعه انجليزي لا تكفى و ارجو سؤاله ما نوع السائل ( مركته) و الأهم و لابد ان تعرفه ما هى نسبه النيكوتين به و ان لم يجبك لا تشترى منه ا سائل

image.jpg image.jpg

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
افهم من حضرتك ان لازم تكون جايه في حاجه مكتوب عليها جوي تك كمان؟
بخصوص السائل هو بيقول من شركة ديكن نوعه انجليزي وليس صيني
بس هو قال لي اسألك مفتاح التشغيل بيطلع نور لونه ايه وقريب هقول لكم على اسمه

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
بالنسبة للسيجارة والعلامة التجارية
فكلمة
eGo c twist
مكتوبه على البطارية
لكن من تحت مفيش حرف ال جي على البطارية
وبيقول مكتوب على البطارية ايضا بالالماني داتش لان

المهم الفرق كله الوقت
في لوجو جوي تك
اللي موجود على الورقة في الصورة

المهم الموجود على البطارية
داتش لاند+ eGo c twist TM

ومن تحت مفيش حرف جي كبير على البطارية من تحت
ولما سألته عن السبب
فقال لي ان ده كان في اصدار ايجو سي تويست نزل من شهرين وخلص والاصدار الحالي معلهوش اللوجواللي على الورقة ولا حرف الجي بس بيأكد لي انها اصليه
وقال لي شركة ايجو تك شركة صينية لها مصنع في المانيا وبيصدر لاسرائيل واحنا بنجيب من المصنع الالماني مباشرة عن طريق واحد طيار
نا اتفقت معاه على نيكوتين 125 ملي صيني نوعه
usa mix 125
نسبة النيكوتين 36% عبوه 125وبيقول لي الاوتومايزر ممكن يتحرق معاك في حاله واحده بس لو مجاش عليه ليكود

programmer41

Senior Member
ECF Veteran
Apr 6, 2013
82
16
52
saudi , makkah
بالنسبة للسيجارة والعلامة التجارية
فكلمة
eGo c twist
مكتوبه على البطارية
لكن من تحت مفيش حرف ال جي على البطارية
وبيقول مكتوب على البطارية ايضا بالالماني داتش لان

المهم الفرق كله الوقت
في لوجو جوي تك
اللي موجود على الورقة في الصورة

المهم الموجود على البطارية
داتش لاند+ eGo c twist TM

ومن تحت مفيش حرف جي كبير على البطارية من تحت
ولما سألته عن السبب
فقال لي ان ده كان في اصدار ايجو سي تويست نزل من شهرين وخلص والاصدار الحالي معلهوش اللوجواللي على الورقة ولا حرف الجي بس بيأكد لي انها اصليه
وقال لي شركة ايجو تك شركة صينية لها مصنع في المانيا وبيصدر لاسرائيل واحنا بنجيب من المصنع الالماني مباشرة عن طريق واحد طيار
نا اتفقت معاه على نيكوتين 125 ملي صيني نوعه
usa mix 125
نسبة النيكوتين 36% عبوه 125وبيقول لي الاوتومايزر ممكن يتحرق معاك في حاله واحده بس لو مجاش عليه ليكود
خلاص كده يا معلم طالما قالك اللي بيجيبوا طيار يبقى خلللللللللللي بالللللللللللللللللك
الاستاذ كمال حذرني بس انا كنت اشتريت و اكلت المقلب وانت حر

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الأخوة الأعزاء خلينا نكون عمليين انا شخصيا ليس ضد الايجو التقليد و لانه يوجد تقليد لل أيجو مثل الاصلى تماماً و لكننى ضد الغيش و بيع أجهزه رخيصه على أنها اصليه و الأمانة متوجبه هنا فأنا ممكن ان اشترى أيجو تقليد و لكن لا بد ان يذكر لى البائع أنها تقليد ويكون سعرها مناسب للتقليد

الصورة التى لشهرتها بها شاحن كهرباء و كذلك كويل هد للكليروميزر هل هى مع السعر او أنها صوره وخلاص و كذلك ذكرت ان السيجارة معها فلاتر و لكن ماذا تعنى بيلاتريكس فأيجو لا يستعمل مها فلاتر مثل المنى سيجاره و لكن يستعمل معها كرتوميزر هل هذا ما تقصد به فلتر

و اود ذكر اننى اشتريت من كندا بطاريات للايجو مش اصليه و لكن البائع ذكر لى أنها مش اصليه و لكنها بنفس جوده الاصلى و السعر اقل بكثير و هى تعمل إلى الآن مثلها مثل الاصلى تماماً و لذلك انصح جميع البائعين انه لا يوجد عيب ببيع تقليد الايجو و لكن العيب فى بيعها على أنها اصليه و بسعر الايجو الاصلى

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
لا حضرتك هي مش معاها شاحن كهربا

واقصد بالفلاتر الجزء اللي بيتحط فيه سائل النيكوتين
ههوهي كل اللي جاي معاها جراب وشاحن يو اس بي و5 فلاتر بيضا اللي بنحط فيها النيكوتين وعرض عليا يبعت السيجارة ب 850و10 ملي نيكوتين مجاني قال لي لو عجبك ابعت لك منه العبوه صنع شركة
usbmix صيني
125 ملي

ايه رائي حضرتك

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
اذا كانت غير اصليه و معها ٥ فلاتر فالسعر مش رخيص و لكن غير مبالغ به و لكن لابد من سؤاله ماذا يعنى بالفلاتر هل هى كارتوميزر او فلتر مثل السجاره الإلكترونية الصغيرة و عندما اذهب للمنزل سوف ارسل لك صوره لكى تعرف الفرق

بالنسبة للشاحن مفى مش مشكله كبيره و يمكن استعمال الشاحن الخاص باايفون فيوجد منه رخيص السعر (٢٠) جنيه و استعماله و لن يضر البطاريه

بالنسبة للمحلول فهذا عرض جيد ان تجرب أولا ثم تشترى بعد ذلك فأذا ارسل لك ١٠ ملل مجانا يمكنك التجربة و أخذ قرار بعد ذلك

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
الأخ العزيز سكاى
الأخ العزيز الدكتور حسام ارجو ان تسمح لى بالرد على هذا السؤال
بالنسبه للتسريب فى الأيجو سى فلقد تم معالجته بصوره كبيره عن الأيجو تى والأتوميز بتاع الأيجو سى مختلف تماما عن الأيجو تى والأختلام هو انه تم تجزئة اتوميزر الأيجو تى الى ثلاث قطع فى الأيجو سى وذلك لسهولة الصيانه ومنع التسريب ولكن يجب ان تعرف ان اتوميزر الأيجو تى من الممكن ان يركب على الأيجو سى ولئلك عند شرائك للأيجو سى يجب التأكد من انك تشتريها مع الأتو الخاص بها ارجو مراجعة الصور المرفقه
1.jpg 7d4828486af671c7091dd1f0ba8e3f33.jpg 2512111836.jpg ego-c.jpg images.jpg

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread