• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

زاي افرق بين الايجو سي تويست الأصلي والتق 

Status
Not open for further replies.

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الاخ العزيز كمال اى واحد يرد فنحن هنا ألمساعده و بالنسبة إلى الاخ سكاى نعم هذا الجزء هو الاتوميزر و يأتي ٥ مع الجهاز و لكن ارجو عدم التسرع فى طلبه و اصبر حتى ارسل لك الحل الأحسن فى رأئى الشخصى

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
عزيزى مرسل لك صوره خرى لجزء اسمه الهيد ده بيجى منه 5 قطع وهو الى فيه السخان على ما اعتقد ولو اتحرق السخان بتغير الجزء ده بس بدل ما تغير الأتومايزر كله ودى ميزه مش موجوده فى الأيجو تى
وممكن الدكتور حسام يتكرم ويؤكد لنا هذه المعلومه

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
عزيزى مرسل لك صوره خرى لجزء اسمه الهيد ده بيجى منه 5 قطع وهو الى فيه السخان على ما اعتقد ولو اتحرق السخان بتغير الجزء ده بس بدل ما تغير الأتومايزر كله ودى ميزه مش موجوده فى الأيجو تى
وممكن الدكتور حسام يتكرم ويؤكد لنا هذه المعلومه
View attachment 199792

بالنسبة للجزء ده بيقول بيجي معاه جزء واحد بس ولو اتحرق بشتريه ب 50 جنيه

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
بالنسبة للجزء ده بيقول بيجي معاه جزء واحد بس ولو اتحرق بشتريه ب 50 جنيه
الأخ سكاى كلام استاد كمال صح مائه بالمائه و ان هذا الجزء هو الذى بيتغير فقط و لكن انا شخصيا و اكرر شخصيا اى انها ليست قاعده لا احب اى نوع من انواع التانك سواء كان للايجو سى او تى لان دخانهم بارد جدا و كذلك مشاكل كثيره مع الشيط و كذلك لا احبها لاننى ادخن كثير جدا و مع هذا التنك الصغير اضظر الى ملء التانك كل 15 دقيقه يعنى وجع دماغ بالنسبه لى و انا افضل الكليروميزر لان مشاكله اقل و كذلك سهل الملء و الان يمكن تغير الكويل يعنى ذى التنك بالضبط و الأهم من ذلك ان الأيجو تويست متعدده الفولت و عادا الاتوميزر الخاص بالأيجو سى او تى يأتى بمقاومه منخفضة و اذا استعمل مع الأيجو تويست سوف يكون هناك مذاق شياط لا محاله

رأى الشخصى انك تشترى الكليروميزر لان دخانه سخن ( ليس مثل السيجاره) و ملء سهل للغايه و تغير الكويل فى منتهى السهوله و تنظيفها ايضا سهل

انظر الى الصوره و سترى الفرق بين جميع الأنواع IMG_2063.jpg IMG_2056.jpg IMG_2061.jpg IMG_2064.jpg IMG_2065.jpg

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
مجهود جبار ومعلومات قيمه دكتورحسام اكيد طبعا انا عاوز دخان ساخن لذلك هتبع النصائح اللي حضرتك قلت عليها وياريت استاذ كمال يفيدنا في الموضوع لو عنده اي معلومة اضافية بحيث يبقى مرجع لكل أعضاء المنتدى فيما بعد
بس سؤال صغير كل دي سجايرك يا دكتور؟؟

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
مجهود جبار ومعلومات قيمه دكتورحسام اكيد طبعا انا عاوز دخان ساخن لذلك هتبع النصائح اللي حضرتك قلت عليها وياريت استاذ كمال يفيدنا في الموضوع لو عنده اي معلومة اضافية بحيث يبقى مرجع لكل أعضاء المنتدى فيما بعد
بس سؤال صغير كل دي سجايرك يا دكتور؟؟

الاخ العزيز سكاى انا حبيت أحط كل حاجه جنب بعض لكى تعرف الفرق و ارجو ان تكون الصور إفادتك و كل ما بالصور بتاعى و عندى قد الموجود ٢٠ مره لأننى ادخن سجائر إلكترونيه من ذمان و كنت كل ما أسافر أجيب أجهزه و الظاهر الموضوع اصبح هوائه بالنسبة اى و على العموم و مش تتصدق ان أكثر سيجاره بستعملها خارج المنزل هى المركب بها كرتوميزر و هى سيجاره صغيره جدا و تعمل أوتوماتيك يعنى بدون زرار تشغيل و يمكن ان يركب بها كرتوميزر آو كليروميزر خاص بها و هى غاليه جدا بس ممتعه فى التدخين و لا توجد به اى مشاكل

برجاء من الأستاذ كمال ان يعطى رأيه فهو يستعمل التانك مع الايجو سي

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
ما شاء الله عليك دكتور رائع
هل ممكن اغير اي قطع من الكليروميزر؟
ولو ممكن الجزء البديل اجيبه منين
الكليروميزر قاطع خالص مش بيسخن اطلاقا مع ان البطارية مشحونة و بتنور

الاخ العزيز بروجرامر يوجد كليروميزر يمكن تغيير الكويل هد بيعها و يوجد نوع الإيمان تغير الكويل هد و اذا تلف لابد من تغير الكليروميزر بالكامل و النوع الدارج فى تغير اكويل هد هو الأسى اى ٦ مثل الصورة image.jpg

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
الأخ سكاى الرابط المرفق لزيادة المعلومات
eGo-C 650mAh, non-USB

مشكور استاذ كمال واضح كل شيء طبعا بس ايه رأي حضرتك في التانك مع الايجو سي تويست من حيث التسريب والدخان البارد؟

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
الأخ سكاى ... حتى مع استخدامك للأيجو تى او سى انصحك بأنك تستخدم معاهم كليرومايزر يعاد إصلاحه زى الى الدكتور حسام ناشر صورته وذلك لأن الأتومايزر الى بيجى مع الأيجو سواء اصلى او تقليد له عمر افتراضى ولازم تغيره بالكامل لكن النوع الذى يعاد بناءه فمجرد ان الكويل يتحرق تقدر تصلحه بنفسك

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
الأخ سكاى ... حتى مع استخدامك للأيجو تى او سى انصحك بأنك تستخدم معاهم كليرومايزر يعاد إصلاحه زى الى الدكتور حسام ناشر صورته وذلك لأن الأتومايزر الى بيجى مع الأيجو سواء اصلى او تقليد له عمر افتراضى ولازم تغيره بالكامل لكن النوع الذى يعاد بناءه فمجرد ان الكويل يتحرق تقدر تصلحه بنفسك

هل بيجبي مع السيجاره ؟

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
طيب لو ركبت على السيجارة كليرومايزر بس بيبقى شكلها كبير وملحوظ للناس؟

وياريت تقولوا لنا ايه انطباع الناس لما دخنتوا قدامهم السيجارة الايجو اقصد يعني محدش علق على حجمها او شافها شيء غريب قدامه؟

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
طيب لو ركبت على السيجارة كليرومايزر بس بيبقى شكلها كبير وملحوظ للناس؟

وياريت تقولوا لنا ايه انطباع الناس لما دخنتوا قدامهم السيجارة الايجو اقصد يعني محدش علق على حجمها او شافها شيء غريب قدامه؟

الأخ العزيز سكاى اول شئ مثل ما ذكر الأستاذ كمال طحلاوى لازم تشتريه ادا كان لا يباع مع السيجاره

بالنسبه الى انطباع الناس للسجائر الألكتونيه فهو عادى جدا و انا ادخنها فى اى مكان حتى فى المستشفى و لكن اراعى الحجم و كميه الدخان و بالنسبه الى الأيجو تعتبر حجمها صغير و مناسب للتدخين فى اى مكان انا عملت لك صوره للتوضيح و سوف تلاحظ الفارق بين السجاره التى تسمى موود او متعدده الفولت و التى استعملها خارج العمل و السيجاره الأيجو و على فكره ارتفاع التنك او الكليروميزر و احد تقريبا و الكليروميزر لن يطول السيجاره

IMG_2071.jpg IMG_2070.jpg

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الأخ العيز سكاى انا صورت لك الايجو مع السيجاره المنى و هى نفس حجم السيجاره التى يتم الأعلان عنها بالتلفزيون لكى تستطيع ان تعرف الحجم و لمن بطاريه السيجاره الأىجو تويست طويله شويه عن بطاريه الايجو الاستاندر جوالى 2 سم ذياده

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
جزاك الله خيرا دكتور حسام وبصراحه مواضيعك شوقتني لتجربة الايجو سي تويست على احر من الجمر ولو عند حضرتك معلومه عن سعر الكليروميزر ياريت تفيدنا

الأخ العزيز سكاى ان شاء الله توصلك الأيجو سريعا و تتمتع بها بس متنساش تقولنا تجربتكبالنسبه الى سعر الكليرومايز فى مصر فأنا لا اعرفه حيث اننى لا اشترىها من مصر و لكن باخارج سعرها ما بين 3.5 الى 5 دولار حسب الماركه و اذا كان الكويل يوجد بأعلى الكليرومايز او فى قاع الكليروميزر ( كانجر ستيل ) فالكانجر اغلى بقليل من الكليرومايزر العادى

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
الأخ العزيز سكاى ان شاء الله توصلك الأيجو سريعا و تتمتع بها بس متنساش تقولنا تجربتكبالنسبه الى سعر الكليرومايز فى مصر فأنا لا اعرفه حيث اننى لا اشترىها من مصر و لكن باخارج سعرها ما بين 3.5 الى 5 دولار حسب الماركه و اذا كان الكويل يوجد بأعلى الكليرومايز او فى قاع الكليروميزر ( كانجر ستيل ) فالكانجر اغلى بقليل من الكليرومايزر العادى

بكل تأكيد عزيزي دكتور حسام سوف اوافيكم بكل التفاصيل حين وصولها وفي اقتراح انا عارف ان حضرتك ممكن ترفضه ليه حضرتك متحضرتش السائل بكميات كبيرة وتوزعها علينا هتبقى حليت لنا مشكلة كبيرة جدا

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
ألأخ العزيز سكاى ردك خلانى اضحك من اعماق قلبى و انا و الله اشكرك شكرا جزيلا على هذه الثقه و اذا كان عندى وقت كنت عملت اى شئ لراحه الأعضاء و مساعدتهم و لكن ليس لدى الوقت و ليس لدى كميه النكوتين التى تلبى طلبات الناس و لكن احب ان اقول شئ مهم جدا و هو ان السائل و تذوفه مسئله شخصيه بحته فأنا لا احب بعض النكهات التى قد تكون مفضله بالنسبه الى اشخاص اخرين و لذلك قد ارشح بعض النكهات و لكن اذكر انها رائى الشخصى و قد حدث اننى اشتريت من مصر عبوتين من التوباكو و البترسكوتش مصنعه فى امريكا و لكننى لم استعملهم لأن مذاقهم لم يعجبنى و لكننى لم اذكر ذلك للبائع لأنه لم يغشنى فى شئ فالماركه اصليه و نسبه النكوتين سليمه و لكن ذوقى الشخصى منعنى من التدخين

و كذلك احب ان اذكر اننى غير محترف فى تحضير المحاليل و لكن مع التجربه و القراءه و سؤال اخرين ذو خبره اكتسبت خبره كويسه و لكننى الى الأن اتعلم وسوف اتعلم طول عمرى

اخى العزير مشكلتكم و مشكلتى ايضا اننا نعيش فى زمن كل شئ فيه الفلوس و بعض الناس تحاول تحقيق مكسب بغش اة ضرر الأخرين فأنا بزعل جدا من الناس التى تستغل عدم خبره المبتداء و تغشه مع انه بمكن ان يكسب اكثر اذا قال انه يصنعه محلى و يزكر و بأمانه نوع النكوتين الزى يستعمله و نسبته

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread