• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

اين يمكن ان اشتري سيجارة الكترونية؟؟

Status
Not open for further replies.

solyahmed

Full Member
Jan 23, 2013
31
5
egypt
منذ فترة قرأت عنها واخدت معلومات بسيطة عنها وسالت هنا في المنتدى عن الفروق بينهم ومشكوراا اجابني د حسام ولكني الان تعبت من السجائر العادية وعايز اشرب الالكترونية وماشاء الله المنتدى هنا كلة خبرات ومن خلال قراءتي لجميع المواضيع الناس هنا بتساعد بعض وناس زي الفل .... طيب اسمحولي اسأل الجميع

من خلال خبراتكم حد يعرف شخص موثوق فية بيبيع السجائر الالكترونية اقدر اشتري منة ويا ريت لو من الاسكندرية لاني اسكندرانى ؟؟؟؟

طيب حد يعرف موقع كويس اقدر اشتري منة ويبعت مصر ويغير صفة البضاعة المرسلة الي اي شء اخر

محدش يعرف ده ولا ده ... يبقى نرجع نشرب سجاير عادية تاني

شكرااا لكم وجزاكم الله خيرا ....

Tariq

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
May 1, 2013
89
20
FL
أهلا فيك منور حبيبنا المنتدى
انا كنت الأسبوع الماضي في مصر ولقيت كشك صغير في ستي ستار وصاني عليه الدكتور حسام
تلاقيه في الدور الخامس بالقرب من السينما
سعر الستارتر كت خمسميه جنيه واللكود عشر ملل ميه وثلاثين جنيه

eng_tamer6

Senior Member
ECF Veteran
May 26, 2013
136
42
43
egypt
أهلا فيك منور حبيبنا المنتدى
انا كنت الأسبوع الماضي في مصر ولقيت كشك صغير في ستي ستار وصاني عليه الدكتور حسام
تلاقيه في الدور الخامس بالقرب من السينما
سعر الستارتر كت خمسميه جنيه واللكود عشر ملل ميه وثلاثين جنيه
ايوه بس فين نلاقى الايجو الكشك ده بيبيع انتيليسنج بس

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
شوف الرقم ده بتاع واحد اسمه شريف وناس بتشكر فيه
01006661244
بس اختار ليكويد كويس عشان متكرهش السيجارة وتدوخ في البداية زي ما انا دوخت لأن الليكويد لو سيء هتكره حاجه اسمها سيجارة الكترونية عموما جرب شريف حاجته مضمونه لو انت مستعجل

solyahmed

Full Member
Jan 23, 2013
31
5
egypt
اشكر شكرااااا حارا كل من رد علي ودة المتوقع من الاعضاء الكرام
العضو المحترم سكاي 300 شكراا لك وان شاء الله اتصل بالاستاذ
شريف وحقولك قال اية ومدام بتشكر فية يبقي اكيد جربتة وعارف انة مضمون
الاستاذ طلحاوي غني عن التعرف واجاباتة التي قرائتها تدل انه خبير هذا الموضوع
وياريت يبلغنا لو الحاجة وصلت
شكراااا للجميع

solyahmed

Full Member
Jan 23, 2013
31
5
egypt
الاعضاء الكرام ...الخبراء الاعزاء ... العضو اسكاي 300
اتصلت بالاستاذ شريف ... وهو رجل محترم وشرح لي بستفاضة كل ما يلزم معرفتة واود الاستفسار منكم عن بعض امور
اولا نصحني ان السجارة الايجو تي غير عملية وغير اعتمادية للاستخدام اليومي بديلا عن السيجارة العادية يعني دي تنفع للتجربة
فهل هذا صحيح ... هل منكم من يستخدمها بشكل يومي مكثف دون بديل لها

ثانيا نصحني بالايجو سي تويست وهي نوعين بطارية 600 و بطارية 1000
ولكنها مرتفعة السعر خارج توقعاتي بالاضافة الي ان الكويل يجب تغيرة بستمرار ممكن كل 10 ايام او اقل حسب الاستخدام وانا لم اسئلة عن سعرة
وجميع الانواع تأتي بطاريه واحدة وشاحن يو اس بي فهل لايوجد شاحن كهرباء

اللكويد موجود ولكن انا ادخن علبة سجاير في اليوم ومن كلامك ان الاستخدام العادي من 3 الي 5 ملي في اليوم فهل معنى ذلك اني كل يومين ثلاثة او حتي اربعة احتاج عبوة 10 ملي بسعر 120 جنية بالاضافة الي شحن من القاهرة ال الاسكندرية ؟؟؟

ماذا تفعلون انتم ؟؟؟ وهل التركيب والجرسلين والنكهة اوفر من اللكويد الجاهز ؟؟؟ وما هي مصروف السيجارة الالكترونية شهرياا وما هو سعر الكويل؟؟

اية رأيكم ؟؟

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
اتصلت بالاستاذ شريف ... وهو رجل محترم وشرح لي بستفاضة كل ما يلزم معرفتة واود الاستفسار منكم عن بعض امور
اولا نصحني ان السجارة الايجو تي غير عملية وغير اعتمادية للاستخدام اليومي بديلا عن السيجارة العادية يعني دي تنفع للتجربة

ولكنها مرتفعة السعر خارج توقعاتي بالاضافة الي ان الكويل يجب تغيرة بستمرار ممكن كل 10 ايام او اقل حسب الاستخدام وانا لم اسئلة عن سعرة

اللكويد موجود ولكن انا ادخن علبة سجاير في اليوم ومن كلامك ان الاستخدام العادي من 3 الي 5 ملي في اليوم فهل معنى ذلك اني كل يومين ثلاثة او حتي اربعة احتاج عبوة 10 ملي بسعر 120 جنية بالاضافة الي شحن من القاهرة ال الاسكندرية ؟؟؟

ماذا تفعلون انتم ؟؟؟ وهل التركيب والجرسلين والنكهة اوفر من اللكويد الجاهز ؟؟؟ وما هي مصروف السيجارة الالكترونية شهرياا وما هو سعر الكويل؟؟

اية رأيكم ؟؟

الأخ العزيز
يجب ان تعرف ان معظم الفايبريه حلوه الفايبريه دى بيستخدموا الأيجو سواء تى او سى وهى عمليه جداً ومعظم مستخدمى المود لا يستغنوا عن الأيجو التى او السى خارج المنزل أو العمل لحجمها المناسب وكفائتها
والسر كله يكمن فى نوعية الأتوميزر المستخدم معها
بالنسبه للكويد ف بما انك بتدخن علبه واحده فاليوم فعلى مع اعتقد انك لن تستخدم اكثر من 2 الى 3 مللى ليكود فى اليوم وهذا يعتمد ايضاً على نسبة النيكوتين فى الليكويد
وطبعاً انك تركب اللكويد بنفسك اوفر بكثير وهذا ما يفعله معظمنا ولكن سوف تتعب فى البدايه الى ان تكتسب الخبره المناسبه للوصول الى احسن نسبه ترتاح لها
ومفيش حاجه اسمها سعر الكويل كام ؟ لازم تذكر فى الأول كويل نوعه ايه ومقاسه ايه ؟ حتى نستطيع الأجابه
اى استفسارات يمكنك الأتصال بى وانا فى الخدمه
مع تحياتى

• Like
Reactions: Youssif

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt

اية رأيكم ؟؟

منور المنتدى أخ سولى
كل واحد هنا بيقول رأيه الشخصى وأكيد هتلاقى أختلافات كتيرة بين كل واحد لأن الأمزجه مختلفه والقدرات مختلفه
والطعم اللى يعجبك بالتأكيد مش هيعجب حد تانى والأسلوب اللى يريحك بالتأكيد مش هيريح حد تانى

ولذلك رأى الشخصى أنا

أفضل أسلوب لتدخين الألكترونى هو القدرة على الشراء من خارج مصر عن طريق احد المعارف اللى بيسافروا ويرجعوا مصر كتير والأسلوب الذى يليه هو الشراء عن طريق الأنترنت
اما ازا لم يكن هذا متاح ولا هذا فعليك بالشراء من مصر بعشر أضعاف السعر (مجبر اخاك لا بطل) مش كده

ورأى من رأى الأستاذ شريف أنت محتاج أيجو تويست أفضل من أيجو العاديه والفارق فى السعر ليس كبيرا (أنا دايما هتكلم على السعر الأصلى من بره ومليش دعوه بسعر مصر) لأن الأيجو تويست ستعطيك درجه أعلى من التحكم فى الدخان والطعم
الأيجو ممتازه وأنا شغال بيها بقالى سنه تقريبا وتنفع الإعتماد عليها تماما ولكنى أفضل التويست علشان بتقدر تتحكم فى الفولتيه وأنصح بال 1100 مش 650 علشان تقعد معاك أطول فتره ممكنه بدون شحن وهى نفس الحجم تقريبا (أطول حاجه بسيطة )ونفس الشكل والأنسيابية

بالنسبه للكويل أى أتوميز بيحتاج تغير ولكن بيختلف من نوع لنوع ومن طول وقت الإستخدام الى أخر بس فى الأخر مصيرها التغير (وعلشان كده قولت لازم الأعتماد على النفس مش على الشراء من داخل مصر) فيه اللى بيقعد يومين تلاته وفيه اللى بيقعد أسبوعين تلاته ومعلومه كده على الماشى فيه أنواع ركنتها وهى لسه شغاله لأنها شغاله فتره أكبر من أسبوع وده بيغير من الطعم وخطر على الصحة لأن عليها ترسبات كتيره حتى بعد الغسيل لأكثر من مره

فيه ناس كتير بتفضل نوع أسمه التانكوميزر وعن نفسى بفضل الكليروميزر (ياريت لو تبحث علشان تعرف كل نوع والفروقات بينهم)

بالنسبه لسؤال الشاحن الكهرباء طبعا فيه شواحن كهرباء موجوده مع أنواع كتير ولو مجتش معاها تقدر تشتريها لوحدها
وعلى فكره غالبا ما الشاحن بتاع الموبيل الصينى بينفع معاها لأنه تقريبا نفس المقياسات بتاعت اليو أس بى وبتقدر تركب الكابل اليو أس بى فى الشاحن الكهربائى

مشكلة الليكويد هى أكبر مشكله بتقابل كل المدخنين ألكترونى وعليك أنك تشترى فى الأول (أصلى مستورد وأنصح بالشراء من شريف لأنى جربته بنفسى أنا كمان) علشان تعرف الطعم أزاى والأصلى شكله أيه وبعدين تبدأ تحاول مع التصنيع وأحنا معاك خطوه بخطوه أن شاء الله
أيوه العلبة ال 10 ملى بتقعد تقريبا 3 أو 4 أيام على الأكثر وعلشان كده لازم تصنيع
وبالنسبة للموضوع ده سهل وبسيط أشترى علبه 4.5 % أعلى نسبة نيكوتبن من أنتل سيج وأشترى زجاجه جلسرين طبى أنقى ما يمكن من الصيدليات وضيف على ال 10 ملى نيكوتين 20 ملى جلسرين وبكده هيكون معاك سائل بنسبه 1.5% (عاليه على فكره مش قليله انا بشرب 0.6%) وبكمية 30 ملى تكفى لأسبوع تقريبا ب 122 جنيه ههههه 2 جنيه جلسرين

مصروفات الألكترونيه أكبر من أن الواحد يتخيلها وده بسبب أننا فى دول العالم العاشر قصدى الثالث وشكلنا هنركن فيها كتير
لكن مع الوقت هتلاقيك بتوفر من التصنيع وبعدها هتوفر من قطع الغيار لما تجيب أنواع غاليه شويه لكن بتصنعها بأيدك وهكذا
يعنى فى الأول الحاجات بتكون غاليه لفتره
أعمل حسابك على 6 أشهر وممكن أكتر تعب ومن بعدها هيكون كل شىء ماشى تمام

تحياتى ونصيحتى لك أدخل فى العالم ده بقلب جامد وهتدعلينا عن قريب

Last edited:

sky300

Senior Member
ECF Veteran
Apr 14, 2013
175
28
44
egypt
استاذ شريف وضح لي ان بطارية الاي جو تويست الي عندة 650 مش 600 لان مفيش اصلا 600
كمان هو مش بيقصد عدم اعتمادية الاي جو تي عموما انا الي فهمت غلط لذا وجب التصحيح
وشكراااااا

انا معايا ايجو تي بتحتاج شحن 4 ساعات واحيانا اكتر وهي 650
تقريبا بتقعد معايا 6 ساعات وفي الاول كنت شاري ليكويد مش اوي النيكوتين فيه خفيف جدا على ما اعتقد ولما جربت ليكويد الاستاذ شريف حسيت فعلا اني بدخن الكتروني كويس وبقول الكلام ده مش مجاملة ولا حاجه دي حقيقة لانه الوحيد اللي بيجيب الليكويد الأصلي من برا غير كده هتلاقي انواع رديئة ممكن تتعب صحتك وكمان تأثر على السيجارة

تحياتي

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
عن تجربة شخصيه يا سولى مع الأستاذ شريف
السوائل عنده من نوعيه جيده جدا وأمريكية وبعضها أوروبيه ومش بيخلط ولا بيضيف على السوائل كلها متبرشمه وتركيزها عالى جدا

وفعلا مفيش 600 لكن فيه 650 و 900 و 1100 وبدأ فى الظهور 1300

تحياتى وربنا معاك أنت جبت الويك والميش قبل السيجاره يا عم
(ههههههههههه على فكره وانا كمان جبتهم قبل السيجاره نفسها وعملت سيجارة علبة بلاستيك بحجارة 4 فارتا 2600 شحن وأشتغلت معايا عشره على عشره بس الأصلى يابوى رائع)

solyahmed

Full Member
Jan 23, 2013
31
5
egypt
العضو المحترم هاني انا ماجبتش ويك ومش قبل السيجارة اساسا مش عارف الويك والمش اية دول ؟؟
توصلت الي ان سعر ااسيجارة في مصر اضعاف سعرها بره
وعلشان تبدأ تشرب الكتروني تدفع تقريبا 2000 جنية لية متعرفش
....وهل ده سعرها العادل طبعا لا ...
وحرام ادفع كل دة وبعد يومين تلاتة اعقد ادور علي ليكود تاني طيعا باضعاف تمنة واغير اتوميزر وادور علية مين عندة ودة ينفع ولا لا
اية كل دة هو انا ناقص وهو انا بسهلها علي نفسي ولا بصعبها
انا بدور علي النت ولو حد يعرف موقع كويس اطلب منة يقولنا علية
حتى لو بطارية بس والباقي واحدة واحدة
او حشوف حد نازل يجبهالي معاها او الاقي حد بيبيع باسعار مناسبة وربنا يسهل

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo
اية رأيكم في الموقع دة ؟؟؟ وهل هو مضمون ؟ والبطارية ممكن تدخل عادي ولا اية ؟؟
Joye eGo-C Twist Variable Voltage 650mAh Battery

وحد جرب شركة ادفعلي ؟؟ ولا احاول انا بنفسي ؟؟

عزيزى شركة أدفعلى انا جربتها وهلى لن تشترى لك السيجاره أو أى حاجه تخصها ولما كلمتهم قالوا لى دى سياسة الشركه
تحياتى

solyahmed

Full Member
Jan 23, 2013
31
5
egypt
شكراا لك استاذ كمال . حضرتك مجرب كل حاجة هههه
.. طيب اية رأيك في الموقع دة .. ؟؟
. قرات ل د حسام ان اسهل حاجة ممكن تدخل البطارية وانه طلب بطاريات كتير مختلفة الانواع وكلها وصلت
حضرتك جربت تطلبها من النت واية هي المواقع الكويسة ؟

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread