• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum

مشكلة بالكليروميزر ce4 او stardust 5

Status
Not open for further replies.

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
لدى أيجو مود و أيجو تى باس ثرو و كليروميزر ستار دست 5 ريشنجبل

وهذا الكليروميز يعد من أروع ما أشتريت لأنه سهل الفك والتنظيف والتعبئة
وكمان وده الأهم سهل الصيانة حيث تستطيع تغير الكويل بسهوله أو حتى شراء قطع كويل من بره جاهزه وهتدخل ببساطة جدا لأن محدش يعرف ديه أيه
وكمان شكله شيك جدا فى الخروج بيه فى مجتمعنا الشرقى الرافض لأى جديد
المهم

المشكلة بدأت معايا بعد ما جبت سائل قرفة أمريكى حلو ومش وحش شغال يعنى يمكن علشان انا مش بحب القرفه بمش بقول عليه ممتاز زى الراين اللى كنت جايبه من بره
(
معلومة على الجنب كده انا لازم أخفف أى سائل بشربه لأن كل النسب بالنسبالى عالية يعنى السائل اللى جبته ده 18 نيكوتين وانا بشرب مش أكتر من 12 بأى شكل من الاشكال وبيكون تقيل كمان عليا وبحب نسبه 6 معقوله بالنسبالى)

لكن وانا بجرب كل أنواع التخفيف ونسبه يعنى 70 30 او 60 40 او 50 50
(معلومة انا بحب أشرب بنسبه 80 جلسرين 20 بروبلين)

فوجئت بأن الكاروميرز بعد نفسين أو ثلاثة ورا بعض بدون فواصل يعطينى طعم حريق

عارف كويس قوى أن كده معناها أن السائل تقيل أو نسبه الجلسرين عاليه فمش قادر السائل يوصل بسهوله للسخان فمش بيلحق يطلع فى الويك

لكن هقولكم بقى على شويه تجارب عملتها وبرضه موصلتش لنتيجه
طبعا التنضيف وتغير الكويل اكثر من مره
غيرت النسب وخليت نسبه البربلين أكبر علشان أتخلص من تقل الجلسرين
نفس النتيجة كل مره
اللى غايظنى بقى أن السائل اللى جايبه معايا من بره برضه بخففه وبنسبه 80 جلسرين يعنى نسبه التقل أكتر
ومع ذلك لو شربت من السخان نص ساعه بدون توقف ميدنيش طعم حريق أبدا

برضه عارف أنك هتقولى يبقى العيب فى السائل اللى جبته
هقولك طب ليه لما بشربه سيك بدون تخفيف بيكون بدون طعم الحريق بعد فتره ديه
بس أوعى تقولى أشربه كده دانا هموت من كتر النيكوتين بالنسبالى 18 ديه تقيله قوى وبتدوخنى
هتقولى يبقى الجلسرين او البروبلين اللى معاك
هقولك طب أشمعنى سائل الراين اللى جايبه من زمن بخففه بنفس السوائل وعمره ما بيدينى طعم شياط والألعن بقى أن نسبته من الجلسرين أعلى بكتير

مشكله أتمنى حلها لأنى بحب أفضل حاطط السيجارة فى فمى طول الوقت وبالطريقة ديه مجبر أنى بعد نفسين أسيب السيجارة لمدة دقيقة على الأقل

تحياتى ومنتظر ردودكم الغالية

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
انا حاسس ان انا في معمل كيميائي والله
من كتر التخفيف والنسب المئوية يمكن عشان انا لسه على ادي

لا أبدا كل ده بعد ما تشتغل فيها بأيدك هيكون كلام بسيط جدا بالنسبالك
بس هى عاوزه شويه خبره ووقت

وعن قريب هعمل موضوع متكامل أن شاء الله عن أصنع السائل بنفسك وأن شاء الله يكون فيه الإفادة بالنسبالك

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
صديقي هاني
انا انصح بعدم تخفيف السائل

أخى العزيز شريف باشا منور المنتدى والله
مرسى باشا على النصيحه بس السائل بالنسبالى تقيل جدا نسبة ال 18 نيكوتين انا أخرى 12 وبتعب منها بسرعه فلابد من التخفيف

وانا قربت أوصل لحل المشكلة وهكتبها بس لما أتاكد من أنها كده أتحلت تماما

مرسى باشا على إهتمامك

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo

أخى العزيز شريف باشا منور المنتدى والله
مرسى باشا على النصيحه بس السائل بالنسبالى تقيل جدا نسبة ال 18 نيكوتين انا أخرى 12 وبتعب منها بسرعه فلابد من التخفيف

وانا قربت أوصل لحل المشكلة وهكتبها بس لما أتاكد من أنها كده أتحلت تماما

مرسى باشا على إهتمامك

الأخ هانى
منور المنتدى
اعتقد انك عارف كويس انه عند التخفيف النكهه حتخف وحيختلف طعمها ودى مشكله بالنسبه للسوائل الجاهزه

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt

الأخ هانى
منور المنتدى
اعتقد انك عارف كويس انه عند التخفيف النكهه حتخف وحيختلف طعمها ودى مشكله بالنسبه للسوائل الجاهزه

بنورك يا أستاذ طحلاوى

أعرف طبعا ولكن المشكلة تكمن فى طعم الحريق وليس خفية نسبة الطعم وبالتأكيد كما تخف نسبة النيكوتين تخف معها نسبة الطعم ومكسب الطعم شىء طبيعى

ولكن مشكلتى مع طعم الحريق وليس خفية الطعم

شكرا أخى لإهتمامك

Tahlawi

Super Member
ECF Veteran
Feb 28, 2013
366
169
Cairo

بنورك يا أستاذ طحلاوى

أعرف طبعا ولكن المشكلة تكمن فى طعم الحريق وليس خفية نسبة الطعم وبالتأكيد كما تخف نسبة النيكوتين تخف معها نسبة الطعم ومكسب الطعم شىء طبيعى

شكرا أخى لإهتمامك

الأخ العزيز هانى هل حليت هذه المشكله ؟

Hossam

Senior Member
ECF Veteran
Dec 12, 2012
292
100
65
cairo
الاخ العزيز هانى المشكلة التى تقابلها يمكن ان تكون لسببين اسباب الأول ان فولت البطاريه غير ثابت وهذا وارد جدا و الشئ الثاني وهو الان الجلسرين الذى تستعمله به نسبه من الماء و هى تسرع من نقطه التبخر بالمحلول الذى لديك و يعطيك طعم حريق

يمكنك التجربة بتحظير عينه صغيره و تخفف بال بروبالين فأذا زال رائحه الحريق اذا المشكلة فى الجلسرين وإذا استمر رائحه الحريق فالمشكلة فى قاعده الاتوميزر فيمكن ان يكون بها تسريب للهواء عند التدخين السريع الذى يؤدى إلى سخونه شديده للكليروميزر

و نصيحه فى المره القادمه للشراء اشترى الكناجر فهو بنفس السعر و لكن الأداء فوق الممتاز و تنظيفه أسهل ١٠٠ مره من الكليروميزر

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
الاخ العزيز هانى المشكلة التى تقابلها يمكن ان تكون لسببين اسباب الأول ان فولت البطاريه غير ثابت وهذا وارد جدا و الشئ الثاني وهو الان الجلسرين الذى تستعمله به نسبه من الماء و هى تسرع من نقطه التبخر بالمحلول الذى لديك و يعطيك طعم حريق

يمكنك التجربة بتحظير عينه صغيره و تخفف بال بروبالين فأذا زال رائحه الحريق اذا المشكلة فى الجلسرين وإذا استمر رائحه الحريق فالمشكلة فى قاعده الاتوميزر فيمكن ان يكون بها تسريب للهواء عند التدخين السريع الذى يؤدى إلى سخونه شديده للكليروميزر

و نصيحه فى المره القادمه للشراء اشترى الكناجر فهو بنفس السعر و لكن الأداء فوق الممتاز و تنظيفه أسهل ١٠٠ مره من الكليروميزر

منور والله يا دكتور ليك وحشه بعد الغيبه

فعلا انا عندى مشكله مع البطاريات لأنها غير ثابتة الفولتية
يعنى مثلا فى أول شحنه البطاريه تطلع عينى مع طعم الشياط وبعد شويه تنتظيم وتقعد معايا زى الفل طول اليوم وفى اخر الشحنه تبدا تقل دخانها
لكن أنا أعتد عليها وبتعامل معاها على هذا الاساس
الغزاله الشاطره تغزل برجل حمار هههههههههه

الجلسرين الذى أستعمله بنسبه 99.7% يعنى نسبه عالية جدا من النقاء ومعتقدش أنه السبب ولا أيه؟؟

بالنسبة للكانجر فانا معتقدش أنى هشترى من نوع الكليروميزر دول لأنى جايب 30 قطعه غيار للتانكات اللى معايا علشان تدوم طويل ولغاية دلوقتى متحرقش معايا ولا واحد منهم بعد شهرين إستخدام
أغسل وأشغل أغسل وأشغل
وكمان منتظر أول ما سخان فيهم يتحرق علشان ألفه بأيدى وأعمله من أول وجديد ولو نجحت يبقى مش هشترى تانى من نفس النوع نهائى أن شاء الله

الف شكر دكتور

بنورك يا أستاذ طحلاوى

شكرا أخى لإهتمامك

أخى الفاضل هانى

ce4 stardust, أنا ليه تجربتين لتغيير الكويل و الويك يعمل بكفاءه أكبر من الويك الاصلى اللى جاى معاه
حيث أنى كان عندى نفس مشكلة طعم الحريق و زالت فى الكويلين اللى انا عملتهم, أخرهم كان امبارح
مش عارف اى معلومات عن الواير اللى اشتريته من مختص سخانات, انا قولت له عاوز أرفع حاجه. كنت عارف انه هايدى مقاومه أعلى للكويل
و طبعاً ملقتش فتيل فى أى حته فإستبدلته بقطن . قطن طبى مبروم و عليه لفتين السلك تمااااااااااااااااام و كمية دخان ولا مركز الشيشه :)
اللى بيخلينى أريح شويه إن الكليوميزر بيسخن بسيط, لكن غير كده شغال زى الفُل
عليك و على القطن

hany3h

Super Member
ECF Veteran
Apr 5, 2012
337
102
49
Cairo, Egypt
أخى الفاضل هانى

ce4 stardust, أنا ليه تجربتين لتغيير الكويل و الويك يعمل بكفاءه أكبر من الويك الاصلى اللى جاى معاه
حيث أنى كان عندى نفس مشكلة طعم الحريق و زالت فى الكويلين اللى انا عملتهم, أخرهم كان امبارح
مش عارف اى معلومات عن الواير اللى اشتريته من مختص سخانات, انا قولت له عاوز أرفع حاجه. كنت عارف انه هايدى مقاومه أعلى للكويل
و طبعاً ملقتش فتيل فى أى حته فإستبدلته بقطن . قطن طبى مبروم و عليه لفتين السلك تمااااااااااااااااام و كمية دخان ولا مركز الشيشه :)
اللى بيخلينى أريح شويه إن الكليوميزر بيسخن بسيط, لكن غير كده شغال زى الفُل
عليك و على القطن

عايز تقول أن المشكلة فى الويك ونوعيته
لكن ليه مع السائل الراين 4 مهما أستخدمته مبيعملش حريق علما بأنه نسبة الجلسرين اعلى 80% يعنى السائل أكثر لزوجه وصعوبة فى السحب لأعلى فى الويك
عامة هعرف كلامك ده بالظبط لما يتحرق معايا سخان وأجرب ألفه بأيدى أو تيجى الحاجات اللى مشتريها من بره وأجرب على الجنيسيس والأودسيس

شكرا عزيزى

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread