• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum
Status
Not open for further replies.

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Tjänna!
Har inte hunnit med riktigt (som vanligt) -Eciggen tar upp all min fritid numera. :) Håller på för fullt med att leta nya frächa grejor, försöker blogga (men har inte hunnit med det heller) och letar grossister (Tänker ta in kvalitetsgrejor att sälja i Sverige, då detta verkar vara en bristvara här). Samtidigt som detta har jag nyligen börjat på ett "nytt jobb" (bytt skift, arbetsuppgifter och kollegor) samtidigt som fler och fler hela tiden kontaktar mig för att fixa ecigg till dem (Vilket såklart bara är bra).

Tog en vecka för mig på det nya skiftet från att visa eciggen för första gången till att alla rökare på skiftet gått över från analoga till elektroniska.
Vi sitter numera i lunchrummet och "röker" allihopa. -Det var ett bra tag sedan man kunde göra det utan att få sparken, starta brandlarmet och betala saneringskostnader... :)

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Är det någon här förresten som kan tipsa om nån butik som säljer e-vätska av hög kvalitet, men som inte säljer ecigg?
Få gärna vara i USA eller annan stans utanför EU, bara det är bra grejor och att man kan köpa nikotin (helst oblandad)

Tjänna!
Har inte hunnit med riktigt (som vanligt) -Eciggen tar upp all min fritid numera. :) Håller på för fullt med att leta nya frächa grejor, försöker blogga (men har inte hunnit med det heller) och letar grossister (Tänker ta in kvalitetsgrejor att sälja i Sverige, då detta verkar vara en bristvara här). Samtidigt som detta har jag nyligen börjat på ett "nytt jobb" (bytt skift, arbetsuppgifter och kollegor) samtidigt som fler och fler hela tiden kontaktar mig för att fixa ecigg till dem (Vilket såklart bara är bra).

Tog en vecka för mig på det nya skiftet från att visa eciggen för första gången till att alla rökare på skiftet gått över från analoga till elektroniska.
Vi sitter numera i lunchrummet och "röker" allihopa. -Det var ett bra tag sedan man kunde göra det utan att få sparken, starta brandlarmet och betala saneringskostnader... :)

Visst är det härligt när man kan få med sig fler. Vad är det för grejer du letar efter? Är det dyrare moddar eller standard saker?
Ska du ha sortiment med mod batterier och LH-HV attyn o carton?
Finns en hel del e-vätske sidor att köpa ifrån och de flesta skickar internationellt men inte alla. Skulle det vara ett samarbete där dom skickar nikotin vätskan direkt till kund i Sverige? Varför kan det inte vara ett EU land?

Lycka till med att dra igång. Vi behöver bli fler i vårt lilla land :)

NikeD

Full Member
Verified Member
Sep 28, 2011
35
8
Sweden
Hej NikeD och välkommen.
Har du hållt på länge med att vapa? Har du lyckats slutat o röka helt?

Hej och tack!
Jag har puffat i en och en halv månad nu och det var inga problem alls att sluta med cigaretter. Jag hade tidigare tuggat nikotintuggummin men var allt som oftast sugen på en cigarett och ibland rökte jag även en eller tre. Nu har jag inget sug efter det över huvud taget.

Jag blev helt såld på konceptet och undersöker nu möjligheterna att starta upp en butik här i Sverige. Om allt går vägen så kommer ni att få veta det.

Sluggo

Senior Member
ECF Veteran
Jun 3, 2011
76
13
Sweden
Visst är det härligt när man kan få med sig fler. Vad är det för grejer du letar efter? Är det dyrare moddar eller standard saker?
Ska du ha sortiment med mod batterier och LH-HV attyn o carton?
Finns en hel del e-vätske sidor att köpa ifrån och de flesta skickar internationellt men inte alla. Skulle det vara ett samarbete där dom skickar nikotin vätskan direkt till kund i Sverige? Varför kan det inte vara ett EU land?

Lycka till med att dra igång. Vi behöver bli fler i vårt lilla land :)

Tack!
Jag håller nu på att förhandla med en leverantör av "mellannivå"- ecigg till att börja med. -Dvs perfekta ingångsPV's. Förhoppningen är att kunna utöka sedan till mer moddar och annat skoj. Huvudsaken är egentligen att grejorna är bra, fungerande och till hög kvalitet.
Användarvänligheten är ett prio just nu, tills eciggen fått ett större fäste.

Om ett par månader när företaget är igång och rullar (kommer få lägga ut ca 100'000:- på "startsortimentet", så jag måste ta igen mig lite efter det) ska jag börja titta på andra grejor.

Förfrågningar och förslag på moddar och tillverkare emottages tacksamt!

Levernatören måste inte finnas utanför EU, men sådana förslag skulle uppskattas också, menade jag. -Alla förslag tas som sagt emot med tacksamhet :)

NikeD said:
Jag blev helt såld på konceptet och undersöker nu möjligheterna att starta upp en butik här i Sverige. Om allt går vägen så kommer ni att få veta det.
Jag håller som sagt också på med ett sådant projekt.. När jag är igång sedan kommer jag förmodligen behöva återförsäljare "under" mig (jag kommer behöva köpa in STORA lager för att hålla nere priserna)
Kanske vore du intresserad av detta då?

Kissowa said:
Hej hej, en till svensk här. Komplett nybörjare (2 dagar) dessutom.
Välkommen, Kissowa och Grattis till ett sundare leverne!

KingstoneCP said:
Originally Posted by Kissowa
Jag funderade på det här med att man inte kan köpa/sälja e-juice med nikotin i Sverige. Tydligen måste det vara ntingen tobak eller medicin för att få säljas. Hur kommer det sig att e-cig inte räknas som ett "sluta-röka" alternativ? Och den stora frågan är, vad gör man åt det?
Att den inte får marknadsföres som "sluta-röka" medel hänger på att det inte gjorts några långvariga, kliniska studier som bevisar dess effekt som sådant. Sådana studier kostar extremt mycket pengar, och e-cigg tillverkarna har helt enkelt ingen motivering att vilja bekosta sådant då dem tjänar bra ändå. Det är likadant med t.ex. hälsokost och naturläkemedel - en del funkar hur bra som helst men får ändå endast markadsföres som "traditionellt använt till" därför att det fattas kliniska studier, och tillverkarna anser att deras marknad behöver inga kliniska studier för att köpa alltså vore det en onödig utgift.

Men jag tror att det hela löser sig själv inom ett par år. Flera stora hälsoorganisationer håller på av eget initiativ forska runt e-cigaretten och det blir allt mer positivt. Jag tror även att nikotinfrågan löser sig tids nog. Det känns nästan som ren lathet att inte läkemedelverket orkade fundera på saken och gjorde det lätt för sig, men snart nog blir det tillräckligt många som väcker frågan och de blir tvunga att tänka om, och då fattas det ju grund för att inte klassificera nikotin-vätska likadant som typ tuggummi och spray.
Jag tror också detta kommer lösa sig så småningom (snart hoppas jag).
Tittade lite på detta själv, när jag började med mina försäljningsplaner, men det sprack vid första myndigheten.. -Som sagt, det kostar ENORMA pengar!
Dessutom tror jag att de stora företagen och myndigheterna mer eller mindre "skiter" i det just nu, eftersom det är
1) så pass litet i Sverige fortfarande
2) myndigheterna tjänar på tobaken och skulle förlora på eciggen
3) detsamma gäller såklart tobaksföretagen. (-Även om tobaksföretagen själva skulle sälja ecigg, så är detta mindre beroende än cigaretter..)
4) Läkemedelsföretagen tjänar på de befintliga nikotinläkemedlen utan att behöva lägga pengar på forskning och godkännanden.

Risken som jag ser är att det vore lättare och billigare att förbjuda det är än att legalisera nikotinet...

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Hej Gnarpsbaden välkommen.. alltid kul med fler svenskar här.
Tyvärr så har vi nog väldigt låg aktivitet här i SE tråden.

TAE - kul initiativ. Här är någon till som har dom planerna. Du borde inte få några problem om du inte har nikotin i då grejerna i sig inte är reglerade. Har själv beställt och hjälpt en 40 tal här i min omgivning med att komma igång. Alla är intresserade. Gäller bara att få tag i bra grejer som fungerar och ger den "rätta" känslan till ett bra pris som folk vill betala och sedan se till så att de kan fortsätta.

Gnarpsbaden - Funkar det bra för dig som snusar? Har hjälpt några snusare och dom är nöjda och det funkar bra för dom.

Får man fråga var i SE ni bor? Själv bor jag mitt i Skåne (Höör) :)

Sluggo - Hur går det?

nä, nu e det läggdags, ha det alla.

Last edited:
Hej allihop!

Ännu en svensk på plats. Köpte hem mitt första kitt för nån månad sen. Sorgligt nog blev det ett V2 (KR-808) startpaket till överpris men jag räknar det som läropengar. Eftersom jag pysslar med elektronik som bisyssla (airsoft-elektronik för att vara exakt) har min andra beställning blivit lite DIY-prylar från MadVapes.com. Här ska byggas boxmod! :)

Angånde legaliteten så räknas nikotin i sin rena form som receptfritt läkemedel i Sverige och sådant får bara apoteken och deras ombud sälja. Däremot finns det inga begränsningar när det gäller överlåtande mellan privatpersoner. Det är exakt samma sak som att dela med sig av alvedon. När det gäller saker som är tobaksbaserade finns det inga direkta restriktioner heller. Det är bara varor som innehåller rent nikotin som är läkemedel. Det är därför man kan sälja cigaretter och snus utan tillstånd men niktotintuggumin och -plåster är det bara apoteken och apoteksombuden som får sälja. Idiotiskt om ni frågar mig men samtidigt är det förståeligt. Nikotin är ett potent gift med en mycket låg dödlig dos. Ett par droppar 100 mg/ml ejuice på huden blir men rejält sjuk av.

Tullen bryr sig inte eftersom det bara är receptbelagda läkemedel som det är importrestriktioner på. När man privatimporterar från land utanför EU ska man betala svensk moms och tullavgift. Inom EU är momsen redan inräknad och tullar finns inte.

Jag har handlat vätska från liberty-flights.co.uk utan problem. V2-kittet köpte jag från USA och det var heller inga problem. Jag slapp tull och moms den gången dessutom. Vi får se hur det går med grejorna från Mad Vapes. Jag räknar alltid med 10 SEK per USD när jag handlar från icke EU-länder. Det täcker moms och tull med råge om jag skulle åka på det. Gör jag inte det så är det en bonus.

Så, till en fråga:

Eftersom jag har en firma som sysslar med elektronik redan tänkte jag eventuellt köpa in (och eventuellt bygga) lite ecigg-relaterade saker för försäljning så det vore intressant att få reda på vad ni svenskar saknar på den svenska marknaden? Proprietära batterier och liknande tänker jag inte syssla med. Det finns det andra som gör. Jag var mer inne på reservdelar, moddar osv.

Tyck till!

//Patrik

Gnarpsbaden

Full Member
Sep 19, 2009
15
2
Jack,
det funkar väldigt bra, inget mer snus för min del. Röka inomhus, det trodde man ju var ett nöje som försvunnit för alltid...
Har en (två faktiskt) Echo 650, funkar riktigt bra för en första elcigg, men man är ju alltid på jakt efter perfektion. Vill alltid ha mer ånga och mer smak, längre batteri... Funderar på att köpa till dual coil cartomizer, är det nån som kunnat jämföra det med vanliga? Hur stor är skillnaden?

Patrick,
kul med en svensk moddare! (även om jag själv inte är redo för modvärlden än.)

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Så, till en fråga:

Eftersom jag har en firma som sysslar med elektronik redan tänkte jag eventuellt köpa in (och eventuellt bygga) lite ecigg-relaterade saker för försäljning så det vore intressant att få reda på vad ni svenskar saknar på den svenska marknaden? Proprietära batterier och liknande tänker jag inte syssla med. Det finns det andra som gör. Jag var mer inne på reservdelar, moddar osv.

Tyck till!

//Patrik

Hej du, missat ditt inlägg helt...
Bra initiativ. Hur avancerade moddar har du möjligheter att bygga? Ideer är det gott om men jag är rädd för att Sverige är en liten marknad för kvalitets produkter.

Har själv "förmedlat" en hel del el cigg och folk verkar ha en viss smärtgräns på vad det får kosta samtidigt som "billiga" grejer inte riktigt fungerat för en rökare i längden. (jag vet att det finns undantag). Även om dom gör breakeven efter en-två månader. Har skaffat mig lite kontakter med leverantörer i USA för moddar, tillbehör och vätskor.

AW batterier, kvalitets förbrännare, tank/juicefeeder och liknande saknas verkligen i vårt land.
Ser att du bor i Kågeröd, kör igenom där nästan dagligen på väg till och från jobbet. :)

Btw. Har själv precis fått hem en ny fin ProVari och den är helt fantastisk :)

edit: Såg i dina trådar att du kollat på e-power och VV mod... (Jag vet.... Stassi :) )
Har du beställt? Har du byggt från MV? Hur blev det?

Last edited:
Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread