• This forum has been archived

If you'd like to post a thread, post it here instead!

View Forum
Status
Not open for further replies.

Junglegeorge

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
Dec 10, 2011
128
184
63
Sweden
www.jgg.se
Jag trappade ner med dom vanliga cigaretterna. Rökte typ 3 vanliga cigaretter om dagen i början (har varit storrökare i 30 år). Det tog väl ett par månader innan jag hade slutat helt med dom analoga. Var inte för hård mot dig själv, efter ett tag komer du inte vilja ha vanliga cigaretter ;)

Grifter

Moved On
Dec 11, 2010
45
1
Lund, .se
Och har några här kunnat trappa ner på nikotinet?
Hej Toxic, jag tror det är en väldigt individuell fråga; För mig personligen så rökte jag 3 vanliga cigg under första veckan jag fick mitt första kit, och inga sen dess, efter 14½ år av rökning. Mina första vätskor var olika nic-styrkor för att prova mig fram, och jag upptäckte väldigt snabbt att jag föredrog känslan mer än nikotinet, så jag höll mig till en låg nic-dos (typ 6-8mg). Nuförtiden vapar jag inte alls lika mycket som i början, det har blivit mer av en hobby än ett tvång. Jag kan gå långa perioder utan att plocka upp min pv, och de vätskor jag vapar är mest utan nic. Men jag känner även andra som blir frenetiska om dom inte får i sig nikotinet, så vad som stämmer för en kommer antagligen inte stämma för en annan.

Last edited:
Hej Toxic, jag tror det är en väldigt individuell fråga; För mig personligen så rökte jag 3 vanliga cigg under första veckan jag fick mitt första kit, och inga sen dess, efter 14½ år av rökning. Mina första vätskor var olika nic-styrkor för att prova mig fram, och jag upptäckte väldigt snabbt att jag föredrog känslan mer än nikotinet, så jag höll mig till en låg nic-dos (typ 6-8mg). Nuförtiden vapar jag inte alls lika mycket som i början, det har blivit mer av en hobby än ett tvång. Jag kan gå långa perioder utan att plocka upp min pv, och de vätskor jag vapar är mest utan nic. Men jag känner även andra som blir frenetiska om dom inte får i sig nikotinet, så vad som stämmer för en kommer antagligen inte stämma för en annan.

Ok tackar, denna text är till alla, hoppas på hjälp då jag ska beställa inom 1-2 veckor och ursäktar för upprepande "ska snart beställa" trådar, saxxat ifrån ett annat forum då jag inte hittade detta först men fanns inga proffs som ni:p.

Cloud 9 Vaping - e-cigarettes, e-liquid & e-smoking supplies shop - Ser min varukorg bra ut? tips, hjälp etc.

Ska äntligen beställa ifrån www.cloud9vaping.co.uk och har gjort en lista på:

Prodigy V3.1 - Base Kit - Satin Stainless 1st £74.95
510 Very High Voltage Atomiser 5st £23.51
510 High Voltage Atomiser 5st £23.51
510 Low Voltage Atomiser 5st £23.51
510 Standard Atomiser - Silver 5st £23.51
Chocolate - 24mg - 30ml 5st £44.77
Cream - 24mg - 30ml 5st £44.77
Reds - 24mg - 30ml 5st £44.77
Vanilla - 24mg - 30ml 5st £44.77
Strawberry - 24mg - 30ml 5st £44.77

Subtotal: £411.79

Vet inte hur många bloss en Atomiser kan ta innan den är ....? eller jämnförelse med antal cigg så man vet.

Men med smaken är jag osäker, vill jätte gärna handla ifrån dem då det blir smidigast och dem verkar vara en av dem billigaste av dem kända sidorna.

Dock en liten fråga angående nikotinhalten, dem har:

8mg
11mg
18mg
24mg
26mg
28mg
36mg
54mg

Har för mig 24mg ska motsvara en standard cigg, men iom man inte får i sig mer än hälften av nikotinet om ens det när man röker en elektronisk ciggaret så tänkte jag höja halten till 36mg då summan är densamma, vad tror ni?
Såg dock nu att dem har princip bara 24mg tillgängligt.

Såg också idag att dem hade 54mg men den var dyr och annan förpackning, har någon testat? inget jag tänkt köra på regular basis.

Och batteriet samt laddare, köper jag ifrån DX.

edit: Blev sur när jag insåg det var pund och inte euro:p glömt så blev ca 5200kr inkl batterierna, kommer ta mig ca 7 mån att betala av gentemo analoga och därefter tjänar jag ca 720kr i mån:D

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Hej du toxic. Rejäl lista.
En atomizer brukar vara mellan 3-6 veckor på ett väldigt ungefär beroende på vapestil och kvalitet på vätska och atomizern.
Vet inte vilka batterier du vill beställa men det brukar ta väldigt lång tid att få levererat från DX och du bör satsa på kvalitetsbatterier från AW för din säkerhet. High voltage och very high brukar användas till PV med högre volt. De vanliga batterierna är på 4.2v och man brukar använda Low V eller Standard V på dem annars blir det klen ånga. Om du ska använda Prodigyn på 6v med två batterier så kan du köra på high o very high. På 6v bör du verkligen fundera på kvalitetsbatterier. Tänk på att laddaren ska klara 3v batterier med om du ska använda 6v.
Om man inte är säker på att man gillar en smak eller tillverkare så verkar det lite mycket att beställa vätska i de mängder som du skriver. Styrkan på 24mg bör räcka och är nog i överkant för de flesta. 54mg är för de som blandar och spär ut själva.

Lycka till :)

Grifter

Moved On
Dec 11, 2010
45
1
Lund, .se
Wow vilken lista, jag ville bara påpeka en sak: du har listat vätska som totalt blir 750ml, trekvarts liter vätska, alla vapar olika men jag tror du kommer ha svårt att använda upp all den vätskan innan nikotinet i den har brutit ner sig; och tänk om 24mg är alldeles för mycket för dig, kanske prova åtminstone några 10ml flaskor med varierande nic-nivå, tänk på att du även kan blanda ihop lite eget hopkok, om du har säg vanilj 24mg och en vanilj 0mg, och du blandar dom 50/50, så har du helt plötsligt vanilj 12mg också. Du kan även blanda smaker osv. Personligen hade jag nog aktat mig för att lägga så många ägg i en korg man inte känner till.

Junglegeorge

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
Dec 10, 2011
128
184
63
Sweden
www.jgg.se
Jag rökte normalstarka cigg och använder nu 18mg e-juice. Håller med Jackass69 och Grifter om att det verkar vara stora mängder juice när du inte vet vad du gillar. Min erfarenhet är att det tar ett tag av testande av både atomizers, clearomizers m.m. innan man vet vad som passar så köp inte för stora kvantiteter på en gång är mitt tips.
Jag noterade att det inte var med några driptips eller cartridges. Du behöver ju något att sätta på atomizern.
Från Cloud9´s sida
Atomisers typically come with a blank mouthpiece (without filler), occasionally with filler in the mouthpiece and occasionally with no mouthpiece at all. This is beyond our control, but please be assured that atomisers are always the same high quality brand new items.
Själv har jag helt gått över till Vision V.3 eGo clearomizer m/utbytbar förbrännare & långa vekar Från en svensk återförsäljare som jag är mycket nöjd med :)
Det är liksom allt i ett och med en 510-Ego adapter http://www.lightyourfire.se/adapter-elektronisk-cigarett/adapter-elcigg passar det till Prodigy´n

Last edited:
Hej du toxic. Rejäl lista.
En atomizer brukar vara mellan 3-6 veckor på ett väldigt ungefär beroende på vapestil och kvalitet på vätska och atomizern.
Vet inte vilka batterier du vill beställa men det brukar ta väldigt lång tid att få levererat från DX och du bör satsa på kvalitetsbatterier från AW för din säkerhet. High voltage och very high brukar användas till PV med högre volt. De vanliga batterierna är på 4.2v och man brukar använda Low V eller Standard V på dem annars blir det klen ånga. Om du ska använda Prodigyn på 6v med två batterier så kan du köra på high o very high. På 6v bör du verkligen fundera på kvalitetsbatterier. Tänk på att laddaren ska klara 3v batterier med om du ska använda 6v.
Om man inte är säker på att man gillar en smak eller tillverkare så verkar det lite mycket att beställa vätska i de mängder som du skriver. Styrkan på 24mg bör räcka och är nog i överkant för de flesta. 54mg är för de som blandar och spär ut själva.

Lycka till :)

Vet att DX tar 0.5-1 mån ev längre beroende på men priset för batterierna var 2 för lägre pris än 1 hos c9v och dem hade fått bra betyg men vet som sagt inte hur bra dem är i en ecig då det skiljer sig beroende vad dem används till,, men laddaren hade fått bra betyg och ska inte skilja sig men som sagt angående batterierna så blev jag lite osäker, ville försöka komma undan billigt på dem då jag har läst att dem inte håller alls länge.
Men angående mängd vätska etc så ska jag gå igenom det ikväll och posta ny shoppinglista :)

Wow vilken lista, jag ville bara påpeka en sak: du har listat vätska som totalt blir 750ml, trekvarts liter vätska, alla vapar olika men jag tror du kommer ha svårt att använda upp all den vätskan innan nikotinet i den har brutit ner sig; och tänk om 24mg är alldeles för mycket för dig, kanske prova åtminstone några 10ml flaskor med varierande nic-nivå, tänk på att du även kan blanda ihop lite eget hopkok, om du har säg vanilj 24mg och en vanilj 0mg, och du blandar dom 50/50, så har du helt plötsligt vanilj 12mg också. Du kan även blanda smaker osv. Personligen hade jag nog aktat mig för att lägga så många ägg i en korg man inte känner till.

Ja angående mägnden vätska så ska jag gå över det igen och kommer förmodligen köpa mycket mindre, möjligtvis 1 av varje och nikotin innehållet kommer jag också se över.
Var inte medveten om att nikotinet bryts ner, tänkte att det endast skede om flaskan var öppen.

Jag rökte normalstarka cigg och använder nu 18mg e-juice. Håller med Jackass69 och Grifter om att det verkar vara stora mängder juice när du inte vet vad du gillar. Min erfarenhet är att det tar ett tag av testande av både atomizers, clearomizers m.m. innan man vet vad som passar så köp inte för stora kvantiteter på en gång är mitt tips.
Jag noterade att det inte var med några driptips eller cartridges. Du behöver ju något att sätta på atomizern.
Från Cloud9´s sida
Själv har jag helt gått över till Vision V.3 eGo clearomizer m/utbytbar förbrännare & långa vekar Från en svensk återförsäljare som jag är mycket nöjd med :)
Det är liksom allt i ett och med en 510-Ego adapter http://www.lightyourfire.se/adapter-elektronisk-cigarett/adapter-elcigg[/URL] passar det till Prodigy´n

Ok sådant jag ogillar, alltså när det tar tid:p vill slippa analoga så snart som möjligt men ska köpa hem lite av varje och testa mig fram, kommer posta ny lite som ni får se över :).
Men hur blir pris/mängd för dem ego cleaomizerna?.

Som sagt så kommer jag att ordna en ny shoppinglista ikväll som ni alla får se över :)

Hampa_D

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
Jul 5, 2012
276
203
Sweden
Så här blev min första beställning från HC:
60 ml juice
- 4 510/901 drip-tips
- 2 510/901 knucklehead drip-tip
- 2 eGo drip-tips
- 2 306 drip-tips
- 4 eGo cones (1 ea type A, B, C, D)
- 4 5pk Boge 510D LR Empty Cartomizers
- 2 Vision eGo 2.4Ω Clearomizers V3
- 2 Vision eGo 1.8Ω Clearomizers V3
- 1 5pk EMDCC's - 1.5±0.2Ω - Stainless
- 2 Vivi Nova Tanks Clearomizer V3
- 1 Clear Tube for Vivi Nova Tank Clearomizer - Black
- 2 eGo Mega Powered USB Chargers
- 1 eGo C Twist Variable Voltage 650mAh Battery - Stainless
- 1 eGo C Twist Variable Voltage 1000mAh Battery- Matte Black
- 11 empty bottles of various kinds
Blev dryga tusenlappen, delade till mig ett start kit från Apoloe c8 kit med 4 extra batterier för ca 50usd från alibaba sen ett eGo fodral från chinabuye och sånt här http://www.dealextreme.com/p/oxford-fabric-tool-bag-82959?item=13 bra att ha lite hårdvara i tänkte jag.
Juice kommer lite varstans ifrån.
Tar säkert en stund att få hem grejerna men då hinner jag göra iordning min vejp hörna ;-) blir även en aluminum toolbox från jula att förvara grejerna i.

Last edited:
Så här blev min första beställning från HC:
60 ml juice
- 4 510/901 drip-tips
- 2 510/901 knucklehead drip-tip
- 2 eGo drip-tips
- 2 306 drip-tips
- 4 eGo cones (1 ea type A, B, C, D)
- 4 5pk Boge 510D LR Empty Cartomizers
- 2 Vision eGo 2.4Ω Clearomizers V3
- 2 Vision eGo 1.8Ω Clearomizers V3
- 1 5pk EMDCC's - 1.5±0.2Ω - Stainless
- 2 Vivi Nova Tanks Clearomizer V3
- 1 Clear Tube for Vivi Nova Tank Clearomizer - Black
- 2 eGo Mega Powered USB Chargers
- 1 eGo C Twist Variable Voltage 650mAh Battery - Stainless
- 1 eGo C Twist Variable Voltage 1000mAh Battery- Matte Black
- 11 empty bottles of various kinds
Blev dryga tusenlappen, delade till mig ett start kit från Apoloe c8 kit med 4 extra batterier för ca 50usd från alibaba sen ett eGo fodral från chinabuye och sånt här Oxford Fabric Tool Bag - Free Shipping - DealExtreme bra att ha lite hårdvara i tänkte jag.
Juice kommer lite varstans ifrån.
Tar säkert en stund att få hem grejerna men då hinner jag göra iordning min vejp hörna ;-) blir även en aluminum toolbox från jula att förvara grejerna i.

Ser bra ut :)

Förväntade mig ha lite svar här ifrån er:p varit iväg i danmark och haft fullt upp med Tradera auktioner, iaf så har c9v stängt återigen....

Men hur länge håller en clearomizer och cartridges om man röker 1 paket om dagen? ca bara så man får något hum om hur många man behöver.

Angående vätskan så tar jag nog 5st, 1 av var för att ha variation och testa mig fram.

Hampa_D

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
Jul 5, 2012
276
203
Sweden
Tyvärr har jag inte kunnat svara eftersom jag också är nybörjare, men som jag förstår det så kan grejerna hålla allt från en dag till 2-3 veckor börjar det smaka illa så är det typ kört. Så det är väl bara att bunkra upp.
Fick mina grejer i måndags och har inte haft något sug efter en analog än. Idag kom det 5 Apoloe mini batterier och det känns som om dom kommer bli de jag använder mest.

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Förväntade mig ha lite svar här ifrån er:p varit iväg i danmark och haft fullt upp med Tradera auktioner, iaf så har c9v stängt återigen....

Men hur länge håller en clearomizer och cartridges om man röker 1 paket om dagen? ca bara så man får något hum om hur många man behöver.

Angående vätskan så tar jag nog 5st, 1 av var för att ha variation och testa mig fram.

Svarat har vi väl?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Screwbag

Senior Member
ECF Veteran
Jun 7, 2012
266
106
Malta
Since I suck at writing Swedish I'll stick to English. I just moved away from Sweden a couple of months ago. I lived in Arvika and Stromstad. I began vaping in April and found many issues with vaping in Sweden. Nicotine eliquid is not allowed to be sold in shops, and anyplace like a pub that I asked for permission to vape was nearly hostile ( as in why would you even ask such a dumb question you ...?) but I do miss sitting by the lakes in varmlands with a nice vape in hand...

I always ordered my goods from within the EU and had no issues with importing for personal use...but I have heard from others who had their goods stopped by customs. Is this still the situation or have any new laws popped up?

Hampa_D

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
Jul 5, 2012
276
203
Sweden
got no news for ya, but the packages i have ordered from outside EU has not been stopped and they have had pretty high value, one with almost 200ml juice, sure its not big but you never know. waiting for my pay check so i can put down a order from mtbakervapor good price on juice and shipping. i have almost 400ml china juice and want to try something more high end so to speak.
do you have any good EU vendors?

Hampa_D

Senior Member
ECF Veteran
Verified Member
Jul 5, 2012
276
203
Sweden
I order my stuff from US mainly and the customs have opened my packages with juice in them . There was no problem with the nicotine but I had to pay the 25% tax and 100SEK fee as for any package that get stuck in customs or sent as EMS.

Yeah figured that much, I have only been vaping for a week and I really enjoy it. Been using china juices and sure they work pretty good for me but I'm already looking for some more a grade stuff, think the next order will be from Mt Baker Vapor good prices and don't rip you of on the shipping.

Jackass69

Super Member
ECF Veteran
Verified Member
Apr 20, 2011
554
250
Sweden
Szia Dante, Svedorszagban lakok de angolul irok most :)
The PV isn't regulated at all and not the usage of it either. The problem is the nicotine as it is regulated as a pharmaceutical substance and you would have a permit to sell it. Then you also would need to have a the product tested by regulated norms. Because of that there isn't any liquid with nicotine here in Sweden for sale but there is no problem to order for your self from abroad. I had several parcels stuck in customs without any problem.
Are you coming to Sweden or maybe open a business? :)

Status
Not open for further replies.

Users who are viewing this thread